Activiteiten op de Dag van de Witte Stok 2023

Verspreid door het hele land is er van alles te doen omtrent de Dag van de Witte Stok. Sluit jij je aan bij een activiteit of begin je je eigen initiatief?

Drenthe

Emmen

16 oktober: Het plan is te verzamelen tussen 13.30 13.45 uur op het station in Emmen, waarna we om 13.45 uur gaan lopen naar de locatie waar we actie gaan houden, namelijk op de Hoofdstraat 18/24. Dat is op het plein tussen het Rensen Park en tv studio ZO!34 in Emmen. Meedoen? Vrijwilligers zijn meer dan welkom! Opgeven kan telefonisch bij Oogvereniging Drenthe (06) 57 86 67 61 of per mail drenthe@oogvereniging.nl.

Hoogeveen

16 oktober: Tussen 10:30 en 11.00 uur verzamelen we voor de hal van Station Hoogeveen, waarna we om 11 uur een wandeling gaan maken. Er is vanaf het station een goede routegeleiding naar de eerste oversteek. Die oversteek is druk. Met de hulp van ziende mensen gaan we proberen veilig aan de overkant te komen en weer terug. Wethouder Bisschop van Hoogeveen wandelt met ons mee. Meedoen? Vrijwilligers zijn meer dan welkom! Opgeven kan telefonisch bij Oogvereniging Drenthe (06) 57 86 67 61 of per mail drenthe@oogvereniging.nl.

Flevoland

Almere

7 oktober: Oogvereniging Flevoland gaat met een kraam staan op de AlmerePlusBeurs.
13 oktober: Tijdens het VIP Café Almere geven we aandacht aan de Dag van de Witte Stok.
16 oktober: We willen de burgemeester en een wethouder met een taststok over een geleidelijn laten lopen. Ook acties in het centrum van Almere, Almere Haven en Almere Buiten en Lelystad zitten in de koker, mits hier voldoende vrijwilligers voor gevonden worden.

Friesland

Acties rondom Drachten en Sneek zitten in de koker, maar zijn nog niet bevestigd. We zijn nog op zoek naar vrijwilligers om te helpen.

Harlingen

16 oktober: Een lid van de Oogvereniging gaat samen met een aantal vrijwilligers een looproute afleggen in de buurt van het NS station, om bewustzijn te vragen aan voorbijgangers.

Gelderland

Nijmegen

16 oktober: Rondom het station Nijmegen gaat Oogvereniging Gelderland samen met Visio Nijmegen in gesprek met buschauffeurs. Dit om ervaringen en tips te delen met de chauffeurs over uitdagingen tijdens het reizen met het openbaar vervoer.

Groningen

Marum

16 oktober: In Marum wordt actie gevoerd tegen shared spaces in het centrum. De actie begint om 14.00 uur bij de Albert Heijn. Wethouder Stomphorst zal ook aanwezig zijn. Wil je meer informatie en meedoen? Stuur dan een mail naar bertzwart@oogvooromgeving.nl.

Winschoten

16 oktober: In Winschoten wordt bij de oversteekplaats aan het station actie gevoerd. Dat is het zebrapad over de Stationsweg bij de Emmastraat. Deze actie begint om 14.00 uur. Wil je meer informatie en meedoen? Stuur dan een mail naar groningen@oogvereniging.nl.

Noord-Brabant

Best

16 oktober: In Best vindt ook zo’n wandeling plaats. Medeweggebruikers worden gevraagd om met een witte stok en donkere bril mee te lopen. Om 11:00 uur verzamelen ze bij de bibliotheek in Best. Na deze actie kun je met een groepje meereizen naar Eindhoven want om 14:00 uur vind daar de volgende actie plaats.

Eindhoven

16 oktober: We doen een vergelijkbare wandeling als die in Best. Vanaf station Eindhoven (bij de info huisjes aan de bus zijde) loopt er om 14:00 uur een groep richting het stadhuis. Na de wandeling wordt afgesloten met koffie en iets lekkers, het duurt tot 16:00 uur.

Oisterwijk

27 september: Er is een wandeling gemaakt met een witte stok en twee wethouders en gemeenteambtenaren, je kunt daar hier meer over lezen.

Tilburg

16 oktober: Het Oogcafé Tilburg gaat in samenwerking met Toegankelijk Tilburg een actiedag organiseren rondom de geleidelijn en mogelijk ook de shared space. Het plan is om een geleidelijn uit te leggen en mensen met een stok en donkere bril de hinder van fietsen en scooters op de lijn uit te leggen.

Noord-Holland

Alkmaar

10 oktober: Tijdens het Oogcafé in Alkmaar zijn twee beleidsadviseurs aanwezig van de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Eén van deze beleidsadviseurs is betrokken bij de regiotaxi, de ander gaat over toegankelijkheid.

Amsterdam

Vrijdag 13 oktober: Tussen 10:00 en 15:00 uur ben je welkom bij Bartiméus Amsterdam (Louwesweg 6K, 1066 EC Amsterdam) voor korte ervaringsmomenten. Denk hierbij aan een looproute met stok en bril bij de nabijgelegen rotonde. Ook bij slecht weer is er genoeg gelegenheid om de ervaring mee te maken, door verschillende proefjes uit te voeren, uiteraard ook zonder zicht. Vrijwilligers van Oogvereniging Noord-Holland zijn aanwezig ter assistentie.

Bovenkarspel

14 oktober: In het Winkelcentrum Streekhof worden door Anne Ceulemans (van Open en Duidelijk Stede Broec) bezoekers geïnformeerd over de witte stok en gaan we met mensen in gesprek over hoe te navigeren door een winkelcentrum wanneer je niets of minder ziet.
16 oktober: Op de maandag wordt bovenstaande activiteit in het Winkelcentrum Streekhof herhaald. Ditmaal in het bijzijn van Ronald Wortelboer (burgemeester van gemeente Stede Broec), gemeenteambtenaren en zorginstellingen.

Haarlem

In Haarlem doen we mee met het programma van de Week van de Toegankelijkheid.

Overijssel

Enschede

Er wordt gewerkt aan een soortgelijke actie als in Zwolle, echter de locatie is nog niet bevestigd.

Zwolle

16 oktober: In Zwolle gaan we aandacht vragen voor de vele deelscooters en fietsen die klakkeloos op de stoep worden neergezet, soms zelfs letterlijk op de geleidelijn. Samen met Petra van Duijn van Toegankelijk Zwolle en met Bartiméus Zwolle, gaan we bij Hostel ‘De Basis’ (op de hoek van de Potgietersingel en de Luttekestraat), een plek inrichten waar we laten zien hoe lastig het is dat de fietsen/scooters in de weg staan en natuurlijk kunnen mensen ook met een bril en stok een hindernisbaantje lopen, als ze dat willen ervaren.

De gemeente, handhavers en verhuurders van de deelscooters nodigen we uit en uiteraard ook de inwoners van Zwolle. In het Hostel kunnen we mensen verder informeren over toegankelijkheid van openbare ruimte, met een kopje koffie.

Nijverdal

Er is een actie in de maak bij het gemeentehuis van de Gemeente Hellendoorn. Hierover later meer details.

Vriezenveen

16 oktober: Een van onze leden uit Overijssel gaat een wandeling maken met een beleidsmedewerker van de afdeling openbare ruimte. Dit om deze persoon te laten ervaren hoe het is om met een taststok door het verkeer te navigeren. Aansluiten bij deze activiteit is niet mogelijk.

Amersfoort

16 oktober: Tussen 14:00 en 16:00 uur kun je bij het Winkelcentrum Neptunusplein (wijk kruiskamp) ervaren hoe het is om te lopen met een taststok en donkere bril. Hoe steek je over en hoe werkt de geleidelijn? Je bent welkom om langs te komen.

Zeeland

Goes

De Oogvereniging Zeeland staat samen met Visio Goes op de weekmarkt in Goes om de witte stok onder de aandacht van bezoekers te brengen. In de middag wordt er een wandeling gemaakt met de wethouder in Goes, waarin hij met begeleiding gaat ervaren hoe het is om blind je weg te moeten vinden op een lastig kruispunt.

Hulst

In Hulst doet men mee aan een evenement van Veilig Verkeer Nederland voor zes basisscholen, met een ervaringsronde met de witte stok. Hierbij maken zo’n 170 leerlingen uit groep zeven en acht kennis met de witte stok.

Calvijn College

Eind november staat één van onze leden jaarlijks voor zes verschillende eerste klassen van het Calvijn College. Dit om voorlichting te geven over een visuele beperking en de leerlingen een ervaringsroute te laten doen.

Zuid-Holland

Rotterdam

13 oktober: Leerlingen en leerkrachten van Koninklijke Visio onderwijs Rotterdam gaan in winkelcentrum Keizerswaard informatie geven over en aandacht vragen voor de witte stok en het winkelend publiek laten ervaren hoe het is om slechtziend of blind te zijn.

Terug naar de pagina Dag van de Witte Stok 2023?

Klik hier om terug te gaan naar de landelijke informatiepagina over de Dag van de Witte Stok.