Tips voor een toegankelijke website of mobiele app

Het ontwikkelen van een toegankelijke website of app hoeft niet moeilijk te zijn. Er zijn een aantal vuistregels die hierbij helpen. We zetten ze hieronder op een rij.

Oudere man met bril scrollt op zijn tablet

Toegankelijke website

Een toegankelijke website is noodzakelijk voor slechtzienden en (doof)blinden om een website te kunnen gebruiken. Maar ook een bredere groep mensen heeft er baat bij. Denk bijvoorbeeld ook aan ouderen, mensen met kleurenblindheid of mensen die geen muis kunnen gebruiken. De overheid, maar ook het bedrijfsleven zijn verplicht om hun digitale kanalen toegankelijk aan te bieden. Bovendien helpt een toegankelijke website om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google.

Vuistregels voor een toegankelijke website

• Neem toegankelijkheid direct mee bij het nadenken over een nieuwe website of mobiele app. Toegankelijkheid meenemen bij het ontwerp van een website kost weinig tot niets extra’s. Achteraf repareren is vaak kostbaar.
  • Laat de webbouwer de WCAG 2.1 level AA-richtlijnen Neem dit op in de aanvraag voor een offerte.
  • Voor blinde mensen moeten er tekstalternatieven zijn voor afbeeldingen en goede mogelijkheden om op de goede plek te komen op een website. Blinden kunnen niet ‘muizen’. Mensen met een visuele beperking maken gebruik van spraak, braille of vergrotingsprogramma’s om een website of mobiele app te bedienen. Zij gebruiken hiervoor speciale schermleessoftware.
  • Voor slechtziende mensen is kleurgebruik, contrast en vergroting van belang.

Waar moet ik rekening mee houden?

WCAG 2.1 AA is sinds 23 december 2018 de internationale standaard voor webtoegankelijkheid. Daarin is de toegankelijkheid voor slechtziende en (doof)blinde mensen meegenomen.

Als een website wordt gebouwd volgens de WCAG 2.1 AA richtlijnen, dan is de site in principe toegankelijk voor een brede groep mensen met een functiebeperking. Binnen deze groep vallen mensen die slechtziend of (doof)blind zijn of die te maken hebben met gehoorverlies, leerproblemen, cognitieve beperkingen, motorische beperkingen, spraakproblemen, overgevoeligheid voor licht en combinaties daarvan.

Het is aan te raden om daarnaast altijd nog een gebruikerstest uit te voeren met slechtziende en (doof)blinde mensen om fouten uit de website te halen voordat deze ‘live’ gaat.

Wie gaat de website bijhouden?

• Het bijhouden van de website heeft consequenties voor de eisen die een organisatie stelt aan het CMS (Content Management Systeem) waarmee gewerkt wordt.
  • Met andere woorden: moet alleen de voorkant van de website toegankelijk zijn of moet ook de achterkant (het CMS) toegankelijk zijn?
  • Er zijn diverse tools die kunnen helpen een website toegankelijk te houden. Informeer hiernaar bij de leverancier of bouwer van je website.

Een voorbeeld van een redelijk toegankelijk CMS is WordPress. Ook de website van de Oogvereniging is gebouwd in WordPress. Ook Drupal is een goed CMS.

Nog enkele tips voor ontwerp en onderhoud

• Herkenbaarheid is voor slechtziende en (doof)blinde mensen erg belangrijk. Het gaat hierbij niet alleen om naamgeving en logo. Maar ook: makkelijk de weg kunnen vinden en weten waar je bent op de site.
  • De webredacteur heeft een belangrijke taak om de website toegankelijk te houden. Lees het e-book Handboek webcontent.
  • Let extra op bij Pdf’s, Excel-bestanden en andere downloads. Zorg dat alle bestanden die je aanbiedt, toegankelijk zijn. Lees hier tips over documenttoegankelijkheid.
  • Zorg bij afbeeldingen en infographics voor een omschrijving (alt-tekst). Een alt-tekst is onzichtbaar voor goedzienden en vormt voor mensen die de afbeelding niet kunnen zien een beschrijving van de afbeelding met woorden.
  • Zorg bij filmpjes dat gebruikers informatie op meerdere manieren tot zich kunnen nemen. Denk aan ondertiteling, audiodescriptie en een toelichtende tekst.
  • Ook interactieve onderdelen moeten toegankelijk zijn. Denk aan een reactievelden, polls (om te stemmen) en enquêtes.
  • Dedicon heeft tot slot een praktische gids opgesteld: Maak open! 10 tips voor toegankelijke informatie. Hierdoor kunnen ondernemers direct aan de slag om de eerste noodzakelijke stappen te maken voor een betere toegankelijkheid. Daarnaast heeft Dedicon een gids opgesteld over inclusief publiceren.

Advies bij ontwikkelen nieuwe websites

De Oogvereniging krijgt regelmatig de vraag: “Wie kan ons het beste helpen bij het ontwikkelen van een goed toegankelijke website, portal of app?”. Deze vraag is lastig te beantwoorden, omdat we geen voorkeur kunnen uitspreken. Er is in Nederland geen onafhankelijk lijst van experts op het gebied van digitale toegankelijkheid waar we naar kunnen verwijzen. Om je toch op weg te helpen, verwijzen we door naar de betrokken experts van het Platform Digitoegankelijk.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via: