Terwijl u de Belastingaangifte waarschijnlijk al maanden geleden hebt ingediend, is de digitale post via MijnOverheid.nl nog steeds niet goed toegankelijk voor gebruikers met een (visuele) beperking. Dat moet snel veranderen, vinden de Oogvereniging en de MaculaVereniging.

Via MijnOverheid.nl ontvangt u digitale post van de Belastingdienst en andere overheidsinstanties. Over de toegankelijkheid van MijnOverheid.nl zijn in februari al klachten binnengekomen bij de Ooglijn. De bijlage van berichten in de Berichtenbox op MijnOverheid.nl bleek voor gebruikers van schermleessoftware niet zichtbaar. En dat terwijl de daadwerkelijke inhoud van een bericht juist altijd in de bijlage te vinden is. Daarnaast zijn bepaalde knoppen op de website niet goed gelabeld, wat het navigeren met een schermlezer lastig maakt.
De Oogvereniging en de MaculaVereniging hebben de klachten direct doorgegeven aan de beheerders van MijnOverheid.nl. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken zegde toe dit toegankelijkheidsprobleem, samen met tien andere tekortkomingen, mee te nemen in een nieuwe update van de website in mei. Dit is echter niet gebeurd, waardoor de problemen nog steeds bestaan. De Oogvereniging en de MaculaVereniging vinden dit onacceptabel.
Drempelvrij-logo
MijnOverheid.nl draagt het logo van Stichting Drempelvrij. Dat betekent dat de website voldoet aan de verplichte webrichtlijnen van de overheid. Als een website het Drempelvrij-logo draagt, dan moet het daadwerkelijk toegankelijk zijn, vinden de Oogvereniging en de MaculaVereniging. Omdat dit bij MijnOverheid.nl niet het geval is, hebben we een klacht ingediend bij Stichting Drempelvrij. Zij hebben aangegeven dat ze gaan onderzoeken of de website nog steeds voldoet aan de criteria van het logo.
Kamervragen
Verder hebben we de toegankelijkheidsproblemen van MijnOverheid.nl besproken met Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug (PvdA), die zich bezig houdt met ICT bij de overheid. Zij heeft hierover Kamervragen gesteld. In een schriftelijke reactie daarop heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken toegezegd dat de toegankelijkheidsproblemen worden opgelost in de eerstvolgende update van de website eind juli.
Daarnaast hebben de beheerders van MijnOverheid.nl aangegeven dat ze een gebruikersonderzoek gaan doen waaraan onder andere ook mensen met een visuele beperking deelnemen. De Oogvereniging en de MaculaVereniging houden de vinger aan de pols.
Vaarwel blauwe envelop?
Alleen als de digitale post via MijnOverheid.nl volledig toegankelijk is voor gebruikers met een (visuele) beperking, stellen de Oogvereniging en de MaculaVereniging. En dat is op dit moment nog niet het geval.
Deel uw ervaringen
Wilt u uw ervaringen delen met de toegankelijkheid van (overheids)websites? Of hebt u vragen? Neem dan contact op met de Ooglijn.
Over het project Digiwijs
In het project Digiwijs gaan ogpatiëntenorganisaties samen aan de slag om te zorgen dat mensen met een visuele beperking niet achterop raken in de digitale samenleving. Het speerpunt van het project ligt bij de digitale toegankelijkheid van publieke diensten, zoals websites van gemeenten, zorgaanbieders en pensioenfondsen. Steeds meer (overheids)instanties zijn zich inmiddels bewust van het belang van toegankelijke websites en apps, maar zijn in de praktijk nog niet volledig toegankelijk. Het doel is dat slechtziende en blinde mensen optimaal gebruik kunnen maken van digitale publieke diensten.
Digiwijs is een samenwerking van de Oogvereniging en de MaculaVereniging, twee belangenorganisaties die zich inzetten voor mensen met een visuele beperking.