Wachttijden oogheelkunde juni 2020

Oogzorg
Geplaatst op: 6 augustus 2020

De regel is dat een patiënt voor een eerste afspraak binnen vier weken bij een polikliniek terecht kan. Bij oogheelkunde duurt het vaak langer, tenzij er sprake is van spoed.

54% van de ziekenhuis- of oogklinieklocaties heeft in juni 2020 een wachttijd van 4 weken of korter.

46% van de ziekenhuizen en oogklinieken voldoen niet aan deze norm. Hiervan heeft bijna 23% een wachttijd van langer dan een kwartaal.

• < 4 weken        53,9%
  • > 4 < 8 weken 10,9%
  • > 8 < 13 weken 12,5%
  • > 13 < 26 weken 18,0%
  • > 26 weken        4,7%

De cijfers van juni 2020 zijn gebaseerd op 128 locaties van ziekenhuizen en klinieken. Dat zijn ca. 50 locaties minder dan bij onze eerdere overzichten. Door de coronacrisis hebben nog niet alle ziekenhuizen en klinieken de wachttijdgegevens op orde.

Top 3 poliklinieken oogheelkunde

In juni 2020 staan in de top-3 met de langste wachttijden:

• Treant Zorggroep, ziekenhuislocatie Refaja Stadskanaal – 39 weken
  • Ommelander Ziekenhuis Groningen, locatie Scheemda -31 weken
  • Haaglanden Medisch Centrum met locaties in Den Haag (Bronovo en Westeinde) en Leidschendam (Antoniushove) – 29 weken

Gemiddelde wachttijden per provincie

Er is geen goede spreiding van oogartsen over het land. Dit is een van de redenen dat in bepaalde provincies de wachttijden langer zijn dan in andere provincies. In de provincies Groningen en Friesland zijn de gemiddelde wachttijden het langst, respectievelijk 28,8 en 16,5 weken. De provincies met de kortste wachttijden zijn in juni 2020 Flevoland met 3,0 weken en Zeeland met 3,4 weken.

Hieronder treft u een lijst met per provincie de gemiddelde wachttijd (in weken):

• Groningen 28,8
  • Friesland 16,5
  • Zuid-Holland        12,1
  • Drenthe              11,2
  • Overijssel        9,3
  • Gelderland        5,4
  • Noord-Brabant 5,3
  • Utrecht              5,0
  • Limburg              4,4
  • Noord-Holland 4,3
  • Zeeland              3,4
  • Flevoland        3,0

Wat doet de Oogvereniging?

De Oogvereniging houdt de wachttijden van de poliklinieken oogheelkunde scherp in de gaten. Per kwartaal publiceren we:

• De landelijke gemiddelde wachttijd
  • De top-3 van oogpoli’s bij ziekenhuizen en klinieken met de langste wachttijden
  • De gemiddelde wachttijd per provincie

I.v.m. de coronacrisis was het niet mogelijk een betrouwbaar overzicht te maken van april 2020. De gegevens die de Oogvereniging gebruikt heeft, zijn aangeleverd door Mediquest.