Zet de reiziger centraal bij de ontwikkeling van een nieuw betaalsysteem voor het openbaar vervoer. Die oproep doet de Oogvereniging samen met de andere consumentenorganisaties in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad aan de overheid en de vervoerbedrijven. In een manifest werken zij deze boodschap uit in twaalf eisen waaraan de nieuwe betaalwijzen moeten voldoen. Het manifest is op donderdag 14 februari overhandigd aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).
De vervoerbedrijven zetten momenteel stappen op weg naar een nieuw betaalsysteem, dat over een aantal jaren de taken van het huidige OV-chipkaartsysteem moet overnemen.
De consumentenorganisaties onderkennen dat het nieuwe systeem uitzicht geeft op aantrekkelijke verbeteringen, zoals meer mogelijkheden voor intelligente prijsberekening. Wel willen de consumentenorganisaties dat er al in een vroeg stadium duidelijkheid komt over hoe de nieuwe betaalwijzen concreet gaan werken voor alle reizigers.
Inclusief
De Oogvereniging vindt het essentieel dat het nieuwe OV-betaalsysteem van begin af aan inclusief is. Vanaf de invoering van een nieuwe betaalwijze moet deze toegankelijk en bruikbaar zijn voor alle reizigers. Aparte oplossingen voor mensen met een beperking, zoals OV-chip Plus en Sentire, moeten niet meer nodig zijn. Het is belangrijk dat vertegenwoordigers van specifieke gebruikersgroepen, zoals van mensen met een visuele beperking, in een vroeg stadium over de toegankelijkheid meedenken.
12 boodschappen
In het manifest staan 12 boodschappen aan de overheid en vervoerbedrijven, waaronder:
- Maak het nieuwe OV-betaalsysteem vanaf het begin inclusief, zodat geen aparte oplossingen voor reizigers met beperkingen meer nodig zijn
- Zorg voor overzichtelijkheid in het aanbod van betaalwijzen, tarieven en reisproducten
- Bied gezamenlijke verkoopkanalen en dienstverlening aan in plaats van apart per vervoerder, en maak tarieven en abonnementen geldig over concessiegrenzen heen
- Geef reizigers een zachte landing bij de overgang van de OV-chipkaart naar nieuwe betaalwijzen, zonder kostenverhoging en met goede toegankelijke begeleiding
- Single check in check out voor alle reizigers. De consumentenorganisaties willen af van de aparte poortjes en overstappaaltjes van de vervoerders op de stations. Het OV maakt zich zo voor incidentele reizigers onbegrijpelijk, voor reizigers met visuele of mentale beperkingen onhanteerbaar