In Nederland is 112 onvoldoende toegankelijk voor mensen met een beperking. Maar ook mensen met een beperking moeten 112 kunnen bereiken. Daarom heeft de 112-Alliantie bestaande uit Ieder(in), de Oogvereniging en andere belangenorganisaties van mensen met een auditieve beperking en mensen met een spraakbeperking een position paper gemaakt waarin knelpunten en oplossingen staan. De Alliantie bood dit paper gisteren aan aan vertegenwoordigers van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie. In een goed gesprek spraken zij over wat nodig is om de bereikbaarheid van 112 te realiseren.

Op korte termijn kan de toegankelijkheid van 112 worden geregeld met voorzieningen als eSMS, Total Conversation en een 112-app van de overheid. Bij het ontwikkelen van deze drie voorzieningen moeten (belangenorganisaties van) mensen met een beperking, waaronder de Oogvereniging, betrokken worden. Zij moeten input kunnen geven over toegankelijkheid op basis van gebruikerstesten.
Op lange termijn moet Nederland 112 toegankelijk maken volgens Europese wet- en regelgeving. De recent aangenomen Europese Toegankelijkheidswet en Europese Elektronische Communicatie Code geven hiervoor duidelijke richtlijnen.
De komende periode gaat de 112-Alliantie verder in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie.