Omgaan met minder zicht

Als je steeds minder gaat zien kan dat veel met je doen. Op deze pagina vind je informatie die je verder kan helpen.

Vrouw met gele jurk en vrouw met witte blouse kijken vriendelijk naar de camera

Revalidatie

Als je slechter gaat zien is het vaak nodig dingen op een andere manier te leren. Denk hierbij aan het doen van het huishouden, reizen of werken met de computer. Ook heb je misschien behoefte aan gesprekken met een maatschappelijk werker of psycholoog. Er zijn verschillende mogelijkheden voor revalidatie als je een oogaandoening hebt. We zetten deze voor je op een rij.

Lees het artikel
Jonge vrouw staart uit het raam

Sociale en emotionele gevolgen

Het kan zijn dat je door je oogaandoening last hebt van negatieve gevoelens of emoties. Je kunt bijvoorbeeld verdrietig zijn omdat je bepaalde dingen niet meer kunt. Daarnaast kan je oogaandoening gevolgen hebben voor de relaties met de mensen om je heen. Je partner, kinderen, familie, vrienden of collega’s. Of hoe zij met je omgaan. De Oogvereniging heeft alle informatie over emotionele en sociale gevolgen van een oogaandoening voor je op een rij gezet.

Bekijk de informatie
Jonge vrouw kijkt in gedachten de camera in

Informatie voor kinderen en jongeren

Als je wat aan je ogen hebt, kun je je rot voelen. Als je jong bent kan dat extra ingewikkeld zijn. De Oogvereniging heeft samen met Vereniging OOG in OOG speciale informatie ontwikkeld voor kinderen en jongeren die te maken hebben met oogproblemen.

Bekijk de informatie
Jongen op consult

Psychische klachten

Veel mensen met een visuele beperking worstelen met psychische klachten. Hulp zoeken is volgens onderzoekers Ruth van Nispen en Hilde van der Aa noodzakelijk. Zij ontwikkelden een online hulpprogramma. ‘In principe zijn alle mensen met een visuele beperking vatbaar voor psychische klachten.’

Lees het artikel
De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via: