In deze tijden is de serviceverlening anders dan reizigers gewend zijn. Het persoonlijk contact met bijvoorbeeld de hoofdconducteur is niet vanzelfsprekend. NS wil reizigers de mogelijkheid blijven bieden om altijd direct met NS in contact te komen mocht er zich iets voordoen in de trein.
NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer beschikbaar (06 – 1318 1318) waar u via een WhatsApp of SMS melding kunt doen van een onveilig gevoel of overlast in NS-treinen. U staat dan in direct contact met de NS-Meldkamer. De NS-Meldkamer zal per situatie inschatten of, en zo ja welke opvolging nodig is. Zorg en aandacht voor medewerkers en reizigers staan daarbij centraal en met in achtneming van de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt op basis van de richtlijnen van het RIVM.
Een eventueel verzoek tot opvolging gebeurt altijd in overleg met de betrokken collega die op basis van de situatie ter plaatse, vakmanschap en eigen veiligheid besluit hoe te handelen. In situaties waarin spoedeisende hulp geboden is, blijft de oproep om 112 te bellen. Met deze service geeft NS op een creatieve manier invulling aan een situatie waar we met elkaar mee om moeten gaan. Via de informatieschermen in de trein worden reizigers op het telefoonnummer gewezen. Afgelopen jaar is NS, op verzoek van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, in Zuidoost-Nederland een proef gestart met deze service. Deze is succesvol verlopen.