Coronaprotocol voor de voorlichters van de Oogvereniging.

Geplaatst op: 25 november 2020

De richtlijnen van het RIVM zijn te vinden op hun eigen website.

De voorlichter:

• Voor de herkenbaarheid en het vragen van aandacht voor behoud van anderhalve meter afstand draagt de voorlichter het speciale groene hesje van de Oogvereniging. Dit hesje is gratis te bestellen bij het verenigingsbureau of vraag het aan de coördinator voorlichting van uw regio
  • Een voorlichter die behoort tot een medische risicogroepen krijgt het advies om niet deel te nemen aan de voorlichtingen. Wil de voorlichter toch voorlichting geven, dan is dit de verantwoording van de voorlichter zelf. De voorlichter overleg te allen tijde met de coördinator voorlichting van zijn/haar regio
  • De voorlichter met gezinsleden/huisgenoten die behoren tot medische risicogroepen krijgen het advies om niet deel te nemen aan de voorlichtingen. De Oogvereniging legt deze verantwoordelijkheid bij de voorlichter zelf, de voorlichter overlegt met de coördinator voorlichting
  • Vertoont de voorlichter of één van de huisgenoten symptomen van het coronavirus? Dan zegt de voorlichter zijn/haar deelname aan de voorlichting af
  • Indien bij de voorlichter in de door het RIVM vastgestelde besmettelijkheidsperiode corona wordt vastgesteld, licht hij de regiocoördinator direct in. Deze informeert de door de voorlichter bezochte school of vereniging en de Oogvereniging
  • De voorlichter neemt de anderhalve meter afstand in acht ten aanzien van zijn collega, de leerkracht, leerlingen, organisatoren en anderen
  • Indien begeleiding noodzakelijk is, gebeurt dit op een veilige wijze; soms is anderhalve meter afstand houden niet haalbaar; dit is goed afgestemd met de voorlichter, begeleider, school of vereniging
  • De voorlichter wast en ontsmet zijn/haar handen bij binnenkomst

Heeft de voorlichter vragen, zijn er onduidelijkheden of is er materiaal nodig, neem dan contact op met de coördinator voorlichting van de regio of met de Oogvereniging.

Bij voorlichting op scholen:

• De leerlingen ontsmetten hun handen bij binnenkomst en worden gevraagd even niets meer aan te raken.
  • Voor de leerlingen de stokken krijgen uitgereikt, ontsmetten ze weer hun handen met de vloeistof die in de tas zit of beschikbaar is gesteld door de school. De voorlichter pakt een stok bij het uiteinde en reikt hem zo aan de leerling aan
  • Elke leerling krijgt een nieuw mondmasker. De leerling neemt dit zelf uit de linnen zak. Een gebruikt masker gaat in de plastic zak die in de tas zit. De maskers worden in de door het RIVM bepaalde besmettelijkheidsperiode niet gebruikt of worden door de coördinator voorlichting gewassen.
  • De leerling pakt zelf het braillealfabet van een tafel
  • Op het einde van de dag worden de stokken ontsmet met de ontsmettingsvloeistof en direct opgeruimd in de daarvoor bestemde tas

Eigenlijk geldt voor alle materialen die gebruikt worden door de leerlingen: zelf laten pakken, in een andere zak/tas opruimen en na gebruik wassen of ontsmetten volgens het RIVM protocol.