In december 2020 verschenen er berichten in de pers dat de NS het aantal treinstations met een vaste service- en ticketbalie fors wil terugbrengen: van 36 naar 15. Reden is dat er veel minder tickets aan een balie van OV Service & Tickets worden verkocht in vergelijking met vroeger. Steeds meer reizigers schaffen hun treinkaartje online aan. De gevolgen zijn groter dan alleen het sluiten van balies. Ook NS-personeel dat rondloopt op stations en op de perrons zal verdwijnen.
Ongeruste leden klopten aan bij de Oogvereniging. Zij vrezen dat het sluiten van de service- en ticketbalies negatieve effecten heeft op de toegankelijkheid in het bijzonder op de ondersteuning voor mensen met een beperking. Begin deze week vond er – mede op aandringen van de Oogvereniging – een overleg plaats tussen de NS en vertegenwoordigers van mensen met een beperking.
NS gaat naar aanleiding van dit overleg uitzoeken hoe mogelijke negatieve effecten op de toegankelijkheid voorkomen kunnen worden. We verwachten dat we binnenkort weer aan tafel zitten met de NS en houden u op de hoogte over het verloop.