Staatssecretaris maakt ervaringsreis met reizigers met een beperking

Ervaringsverhaal
Openbaar vervoer
Geplaatst op: 11 april 2023 Staatssecretaris met Peter Waalboer en zijn hond en Karin van Dijk in een elektrische rolstoel poseren voor een trein

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur & Waterstaat) maakte op 5 april een ervaringsreis in het openbaar vervoer  met reizigers met een beperking. Tijdens de reis ervaarde ze hoe het is om met een lichamelijke of visuele beperking te reizen met de trein.

Namens de Oogvereniging reisde landelijk mobiliteitsvrijwilliger Peter Waalboer met zijn blindengeleidehond mee. De andere ervaringsdeskundige was Karin van Dijk, die door een spierziekte in een elektrische rolstoel zit.

Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer

In november 2022 werd het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032 getekend door het rijk, provincies, vervoerders en ProRail. In dit akkoord maakten de partijen voor de komende tien jaar afspraken over verbeteringen in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Tijdens de ondertekening vertelden Karin en Peter over hun ervaringen in het openbaar vervoer en de drempels die ze daarbij tegenkomen. Ook adviseerden ze alle aanwezigen om eens met mensen met een beperking te gaan reizen. Om maar  meteen goed te beginnen nodigden ze de staatssecretaris uit en zij accepteerde de uitnodiging direct.

Traject

Op 5 april vertrok het gezelschap met de intercity van Den Haag Centraal naar Gouda. In Gouda werd overgestapt op de regionale trein naar Alphen aan den Rijn. De laatste etappe werd afgelegd in een sprinter naar Utrecht Centraal.

Knelpunten

Op alle stations werd gebruik gemaakt van reisassistentie. In de treinen en tijdens het wachten op de perrons werd besproken waar mensen met een beperking tegenaan lopen tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Daarnaast werd verteld wat op dit moment de belangrijkste aandachtspunten zijn voor de belangenbehartigers. Aan de orde kwamen onder andere de huidige reisassistentie en de gewenste reisassistentie in de toekomst, het betaalsysteem voor het openbaar vervoer, de toegankelijkheid van stations, de bejegening door personeel in het openbaar vervoer en het plannen van een ketenreis met verschillende vervoersvormen en vervoerders.

Speerpunten belangenbehartiging Oogvereniging

Voor de Oogvereniging zijn op dit moment het nieuwe betaalsysteem OVpay en de toegankelijkheid van stationsomgevingen belangrijke speerpunten.

OVpay moet voor mensen met een visuele beperking goed en zonder risico te gebruiken zijn. Visueel beperkte reizigers moeten zeker weten dat ze goed in- en uitchecken en dat ze geen financieel risico lopen.  Ze moeten van alle producten en betaalvormen gebruik kunnen maken zoals die er straks voor alle reizigers zijn.

In stationsomgevingen moeten blinden, slechtzienden en mensen met een dubbele beperking in horen en zien zich veilig en zelfstandig kunnen verplaatsen tussen alle vervoersvormen. Ook is op grote stations voor wie daar behoefte aan heeft de mogelijkheid om assistentie tussen alle vormen van openbaar vervoer te krijgen nodig om een reis van deur tot deur te kunnen maken.