Artikel in Telegraaf over campagne Wij Willen Werken

Werk
Geplaatst op: 5 oktober 2023 Blinde koordirigent aan het werk

De Telegraaf heeft ook aandacht geschonken aan de campagne die wij samen met het Bartiméus Fonds en Visio Foundation zijn gestart: Wij Willen Werken. Met deze gezamenlijke campagne willen we de werkgelegenheid van mensen die slechtziend of blind zijn vergroten. Lees hieronder het bericht in de Telegraaf van 23 september 2023.

Bijna driekwart visueel beperkten zit thuis

Blinden en slechtzienden komen amper aan het werk: ‘Over het hoofd gezien’

Tekst door: JOOST SPIJKER
Foto door: RICHARD MOUW

AMSTERDAM Meer dan 300.000 mensen in Nederland zijn blind of slechtziend. Met wat aanpassingen is het vinden van passend werk goed mogelijk, toch zit bijna driekwart van de ’visueel beperkten’ thuis. „Anders naar deze groep kijken kan een positief effect hebben op een heel bedrijf.”

Tijdens zijn werk als dirigent krijgt hij wel eens te maken met opmerkingen, vertelt Erwin Young (52). „Bij een optreden hebben mensen vaak niet door dat ik blind ben. Dan denken ze bijvoorbeeld dat ik autistisch ben of in mezelf gekeerd. Maar ik moet het als dirigent gewoon minder van mijn gezichtsuitdrukkingen hebben.”

Aanpassing

Hij is vanaf zijn geboorte volledig blind. Werken gaat hem ondanks die beperking goed af. „Soms is er een aanpassing nodig. Ik kan noten lezen in braille en spreek met mijn koor een bepaalde taal af. Een orkest dirigeren lijkt me te lastig, dan komen de instrumenten echt van alle kanten. Maar een koor gaat prima. Het grappige is dat ik visuele aanwijzingen geef aan mensen die ik zelf nooit zou kunnen opvolgen.”

Voor veel andere blinden en slechtzienden blijkt het lang niet zo makkelijk om werk te vinden. Ruim 70% van de groep die wel zou willen werken, zit thuis. Volgens belangenclub Oogvereniging dreigt het probleem zelfs nog groter te worden. Zij verwachten een toename van het aantal mensen met een oogaandoening in 2040 met 45%.

„Veel werkgevers staan te springen om goede mensen, maar deze grote groep wordt structureel over het hoofd gezien”, zegt coördinator werk Anneke Berkhout van de Oogvereniging. „Terwijl er enorm veel potentie te vinden is. De mensen die wel met succes aan het werk zijn vind je overal: van callcenters, recruiters, beleidsmedewerkers, burgemeesters tot rechters. Er kan ontzettend veel, maar werkgevers moeten wel bereid zijn wat extra te investeren.”

Om werkgevers aan te sporen meer om te kijken naar de groep, zijn het Bartiméus Fonds, de Oogvereniging en de Visio Foundation een campagne gestart. Werkgevers worden opgeroepen meer open te staan voor blinde en slechtziende mensen op de werkvloer. Volgens de organisaties vergroot dat niet alleen het werkgeluk van duizenden Nederlanders, maar vermindert dat ook de druk op het sociale stelsel.

Buiten aandacht vragen voor het onderwerp wordt er ook bemiddeld tussen bedrijven en werknemers door mee te denken over het inrichten van de werkplek. Dat kan bijvoorbeeld door een loep of aangepaste muis aan te schaffen, of speciale softwarepakketten te installeren. „Maar we proberen ook te waken voor uit uitval. Zo zijn er ook mensen die in de loop van hun carrière slechter gaan zien en zich dan vaker gaan ziek melden. Ook daar kan echt wel een oplossing voor worden gezocht.”

Positief effect

Volgens Berkhout kunnen blinden en slechtzienden zelfs op de hele werkplek een positief effect hebben. „Iemand die ’s ochtends klagend binnenkomt omdat er file stond, gaat toch eigen probleempjes relativeren als je ziet hoe blij iemand met een beperking is om aan het werk te kunnen.”

Dirigent Young, die in het verleden ook regelmatig werd afgewezen voor een nieuwe baan, hoopt dat bedrijven vaker in zee gaan met een kandidaat met een beperking. „Achter die beperking zit een mens die misschien wel enorme kwaliteiten heeft. Het is vaak minder problematisch dan mensen denken.”

Bron: Telegraaf, zaterdag 23 september 2023