Dag van de Witte Stok 2023

Jaarlijks is er half oktober de internationale Dag van de witte stok. Nationaal en internationaal vragen mensen met een visuele beperking die afhankelijk zijn van de witte stok, om begrip van de medemens die gebruik maakt van de openbare ruimte. Help je mee om de witte stok meer bekendheid te geven?

dame met rode hakken loopt met witte stok langs een stoeprand

Helaas weten veel mensen zonder een visuele beperking niet waar de witte stok met de twee rode ringen voor staat. Daarom vragen we rond 15 oktober* aandacht voor de witte stok. Met activiteiten door het hele land willen we de kennis hierover vergroten. Met als doel dat mensen rekening houden met mensen met een witte stok. Dat mensen bijvoorbeeld hulp aanbieden om een lastig punt te overbruggen of veilig over te steken.

* De dag van de witte stok is op 15 oktober, maar omdat dit een zondag is zijn de acties rond deze datum.

Het thema

Het thema van dit jaar is: op pad met de witte stok, geef ons de ruimte. Het idee is dat er aandacht wordt gevraagd om mensen met de witte stok de ruimte te geven die ze nodig hebben om zich te oriënteren onderweg.

De afgelopen jaren is er al veel actie geweest voor de witte stok. Maar om mensen zich hier echt bewust van te maken, moet je de boodschap blijven herhalen. Dit doen we het liefst dagelijks, maar zeker tijdens de internationale dag van de witte stok.

Welke activiteiten vinden er plaats?

Klik hier voor het totaaloverzicht per provincie. Door het land heen zijn er verschillende acties om bij aan te sluiten, of begin je eigen actie. Organiseer jij zelf een actie rondom de Dag van de Witte Stok waar mensen zich bij aan mogen sluiten? Geef hem dan door via communicatie@oogvereniging.nl, zodat jouw actie ook in het overzicht komt te staan.

Over de witte stok

Hoe werkt de witte stok? Wat zijn je rechten en plichten? Wat is het verschil tussen een taststok en een herkenningsstok? Koninklijke Visio geeft op hun website antwoord op deze vragen.

In ons magazine OOG van september hadden we ook een artikel over de geschiedenis van de witte stok staan. Lees hem hieronder!

Sepia foto van mensen die op een rij staan.

Witte-rode stok

Klik-klak-klik-klak. Het is niet alleen het geluid van iemand op hoge hakken, maar ook dat van mensen die een taststok gebruiken. De bekende witte stok met rode ringen eromheen kent nog niet zo’n hele lange geschiedenis. De Brit James Briggs verfde nadat hij blind was geworden een wandelstok zodat hij veilig over straat kon. Française Guilly d’Herbemont komt in vele artikelen terug als voorvechter voor de witte stok, omdat aan het begin van de dertiger jaren veel mannen blind waren geworden door de Duitse gasaanvallen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zij vond dat deze mensen, zichtbaar met een witte stok uitgerust, voorrang moesten krijgen. Haar acties hadden effect. In Frankrijk werden stokken uitgereikt, zo ging het ook in Groot-Brittannië en in Amerika.

Eigenlijk werd de stok voor niet meer gebruikt dan voor herkenning. Met het geringe gemotoriseerde verkeer in die dagen werd er geremd voor iemand die wilde oversteken. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de stok een update en ontstond de huidige lange dunne lichtgewicht witte stok. De Amerikaan dr. Richard Hoover ontwikkelde de tiktechniek zodat iemand kan horen en voelen of er geen obstakels op de weg zijn. De stok kreeg langzamerhand ook een officieel karakter, hoewel nog steeds heel veel mensen dat niet schijnen te weten: je moet stoppen voor een witte stok. Hiervoor wordt elk jaar op 15 oktober aandacht gevraagd.

Er gaan allerlei fabels rond over de hoeveelheid en de plaatsing van de rode bandjes op de witte stok. Zo zouden laaggeplaatste bandjes een internationale stok zijn of de hoeveelheid bandjes het zicht van de gebruiker aangeven. Het is allemaal onzin: één of meerdere rode bandjes maken geen verschil. En een derde rode bandje is ook niet bedoeld om aan te geven dat de geleidehond blind is.

Tekst: Rietje Krijnen
Fotografie: dherbemont.free.fr

Zo gebruik je een taststok

Koninklijke Visio heeft een video gemaakt over het gebruik van een taststok.

Gids- en geleidelijnen, hoe gebruik jij ze?

Koninklijke Visio legt in een video uit hoe de gids- en geleidelijnen werken en waarom het zo belangrijk is om deze vrij te houden.

In de media

Zowel in de landelijke als regionale media is aandacht besteedt aan de Dag van de Witte Stok 2023. De Oogvereniging verzamelde een greep uit het nieuws in dit nieuwsartikel.

Enkele acties uit 2022

In 2022 vroeg een groep mensen met een visuele beperking aandacht in o.a. Sneek en Drachten bij de busstations. Zij gingen in gesprek met beleidsmedewerkers en medewerkers van Bam-Vastgoed, die bezig waren met het opnieuw inrichten van het busstation Sneek. Zo konden de medewerkers van Bam Vastgoed de aanbevelingen voor aanpassingen meenemen.

Een ander voorbeeld uit 2022 komt uit Brabant. Tijdens de treinreis kwamen een oudere man en een jongen van acht jaar in gesprek over de beperkingen. Tips en trucs werden uitgewisseld. Een meeluisterende wethouder werd zich zeer bewust wat je allemaal moet doen om je bestemming te bereiken.

Een actie op Utrecht CS kreeg veel aandacht van treinreizigers. Geïnteresseerden mochten proberen om met een donkere bril een route te lopen en te ervaren hoe het is als je met een witte stok je weg moet vinden. Ogen gingen letterlijk open…