Tegenwoordig kunt u veel bankzaken regelen via internet. Ook als u slecht of niet ziet is dit voor u mogelijk, al zijn er soms aanpassingen op uw computer nodig en vraagt het enige oefening.
Internetbankieren bij iedere bank anders
Internetbankieren werkt niet bij iedere bank op precies dezelfde manier. Vooral de manier waarop u inlogt en uw betalingen verstuurt is verschillend. Een aantal banken biedt speciale hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking. De meeste banken hebben hun eigen pagina over toegankelijk bankieren.
Hieronder vindt u beknopte informatie over SNS Bank, Rabobank, ABN AMRO en ING.
SNS Bank
Om te kunnen internetbankieren via de website van SNS Bank moet u toegang hebben tot het persoonlijke deel van de website, Mijn SNS. Verder hebt u een digipas nodig. Dit is een klein apparaatje waarmee u kunt inloggen en opdrachten kunt verzenden.
Sprekende digipas
Indien u een visuele beperking hebt, kunt u een sprekende digipas aanvragen. Deze digipas heeft extra grote knoppen en een groot scherm.
De middelste toets heeft een markering voor oriëntatie. Na iedere druk op een toets hoort u een piep zodat u weet dat u die heeft ingedrukt.
De code voor internetbankieren wordt bij de sprekende digipas hardop uitgesproken. Zorg ervoor dat anderen niet kunnen meeluisteren.
Digipas met grote toetsen
Hebt u een lichtere visuele beperking of een motorische beperking? Dan is een grote digipas met grote toetsen handiger. Deze digipas heeft geen spraakfunctie.
Bij een kantoor van SNS Bank bij u in de buurt kunt u meer informatie krijgen over Mijn SNS en over de verschillende digipassen.
Meer informatie en aanvragen
Meer informatie over toegankelijk bankieren vindt u op de website van SNS bank.
Rabobank
Bij Rabobank wordt voor het internetbankieren door de meeste klanten de paslezer Rabo Scanner gebruikt.
Random Reader Comfort
Voor mensen met een visuele beperking is er de speciale Random Reader Comfort, die grotere toetsen heeft en is voorzien van spraak. Als u met de Random Reader Comfort inlogt wordt uw toegangscode uitgesproken. Als u een betaalopdracht wilt verzenden wordt uw signeercode ook uitgesproken.
Rabo Scanner Grip
Gebruikt u de Rabo Scanner en hebt u moeite met het intoetsen van de codes? Dan is de Rabo Scanner Grip wellicht een handig hulpmiddel. De Rabo Scanner Grip is een sticker die over de Rabo Scanner heen wordt geplakt. De Rabo Scanner Grip biedt meer houvast bij het bedienen van de scanner.
Meer informatie en aanvragen
Meer informatie over toegankelijk bankieren bij Rabobank vindt u op de website van de Rabobank. Daar kunt u bijvoorbeeld de Rabo Scanner Grip of de Random Reader Comfort aanvragen. U kunt deze hulpmiddelen ook telefonisch aanvragen bij uw Rabobankkantoor.
ABN AMRO
Om te kunnen internetbankieren bij ABN AMRO hebt u een e.dentifier2 nodig. De e.dentifier2 kunt u met een USB-kabel aan uw computer koppelen. U kunt dan inloggen zonder dat u een beveiligingscode hoeft uit te lezen. U moet wel eenmalig software installeren om te kunnen internetbankieren.
Meer informatie en aanvragen
Bij een kantoor van ABN AMRO bij u in de buurt kunt u de e.dentifier2 aanvragen. Meer informatie over toegankelijk bankieren bij ABN AMRO vindt u op de website van ABN AMRO.
ING
Om te internetbankieren via de website van ING moet u toegang hebben tot het persoonlijke deel van die site, Mijn ING. U hebt voor het internetbankieren bij ING geen paslezer nodig. Wilt u een opdracht uitvoeren, dan hebt u de TAN-code (Transactie Autorisatie Nummer) nodig. Deze TAN-code kunt u in de vorm van een gratis sms-bericht op uw mobiele telefoon ontvangen. Kunt u geen sms-berichten lezen? Dan kiest u voor de optie ‘geen TAN-code ontvangen’. U wordt dan op uw mobiele telefoon gebeld en krijgt de TAN-code die u moet invullen te horen.
Meer informatie en aanvragen
Bij een kantoor van ING bij u in de buurt kunt u meer informatie krijgen over Mijn ING. Meer informatie vindt u op de speciale website over toegankelijk bankieren van ING.
Leren internetbankieren
Als u aan slag wilt met internetbankieren, kunt u bij Bartiméus terecht voor ondersteuning in de vorm van een cursus internetbankieren.
Koninklijke Visio biedt informatie over toegankelijk internet- en mobiel bankieren, in de vorm van factsheets. Deze zijn te vinden op de website van Visio.