Tekst grootte

Internetbankieren

Tegenwoordig kun je veel bankzaken regelen via internet. Ook als je slecht of niet ziet is dit mogelijk, al zijn er soms aanpassingen nodig en vraagt het enige oefening.

een smartphone met een betalingsscherm van apple pay

SNSbank

Internetbankieren bij iedere bank anders

Internetbankieren werkt niet bij iedere bank op precies dezelfde manier. Vooral de manier waarop je inlogt en betalingen verstuurt is verschillend. Een aantal banken biedt speciale hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking. De meeste banken hebben hun eigen pagina over toegankelijk bankieren.

Hieronder vind je beknopte informatie over SNS Bank, Rabobank, ABN AMRO en ING.

SNS Bank

Om te kunnen internetbankieren via de website van SNS Bank moet je toegang hebben tot het persoonlijke deel van de website, Mijn SNS. Verder heb je een digipas nodig. Dit is een klein apparaatje waarmee je  kunt inloggen en opdrachten kunt verzenden.

Sprekende digipas

Als je een visuele beperking hebt, kun je een sprekende digipas aanvragen. Deze digipas heeft extra grote knoppen en een groot scherm.

De middelste toets heeft een markering voor oriëntatie. Na iedere druk op een toets hoor je een piep zodat je weet dat je die toets hebt ingedrukt.

De code voor internetbankieren wordt bij de sprekende digipas hardop uitgesproken. Zorg er dus voor dat anderen niet kunnen meeluisteren!

Digipas met grote toetsen

Heb je een lichtere visuele beperking of een motorische beperking? Dan is een grote digipas met grote toetsen handiger. Deze digipas heeft geen spraakfunctie.

Bij een kantoor van SNS Bank bij jou in de buurt kun je meer informatie krijgen over Mijn SNS en over de verschillende digipassen.

Meer informatie en aanvragen

Meer informatie over toegankelijk bankieren vind je op de website van SNS bank.

Rabobank

Bij Rabobank wordt voor het internetbankieren door de meeste klanten de paslezer Rabo Scanner gebruikt.

Random Reader Comfort

Voor mensen met een visuele beperking is er de speciale Random Reader Comfort, die grotere toetsen heeft en is voorzien van spraak. Als je met de Random Reader Comfort inlogt, wordt je toegangscode uitgesproken. Als je een betaalopdracht wilt verzenden, dan wordt je signeercode ook uitgesproken.

Rabo Scanner Grip

Gebruikt je de Rabo Scanner en heb je moeite met het intoetsen van de codes? Dan is de Rabo Scanner Grip misschien een handig hulpmiddel. De Rabo Scanner Grip is een sticker die over de Rabo Scanner heen wordt geplakt. De Rabo Scanner Grip biedt meer houvast bij het bedienen van de scanner.

Meer informatie en aanvragen

Meer informatie over toegankelijk bankieren bij Rabobank vind je op de website van de Rabobank. Daar kun je bijvoorbeeld de Rabo Scanner Grip of de Random Reader Comfort aanvragen. Je kunt deze hulpmiddelen ook telefonisch aanvragen bij jouw Rabobankkantoor.

ABN AMRO

Om te kunnen internetbankieren bij ABN AMRO heb je een e.dentifier2 nodig. De e.dentifier2 kun je met een USB-kabel aan je computer koppelen. Je kunt dan inloggen zonder dat je een beveiligingscode hoeft uit te lezen. Je moet wel eenmalig software installeren om te kunnen internetbankieren.

Meer informatie en aanvragen

Bij een kantoor van ABN AMRO bij jou in de buurt kun je de e.dentifier2 aanvragen. Meer informatie over toegankelijk bankieren bij ABN AMRO vind je op de website van ABN AMRO.

ING

Om te internetbankieren via de website van ING moet je toegang hebben tot het persoonlijke deel van die site, Mijn ING. Je hebt voor het internetbankieren bij ING geen paslezer nodig. Wil je een opdracht uitvoeren, dan heb je de TAN-code (Transactie Autorisatie Nummer) nodig. Deze TAN-code kun je in de vorm van een gratis sms-bericht op je mobiele telefoon ontvangen. Kun je geen sms-berichten lezen? Kies dan voor de optie ‘geen TAN-code ontvangen’. Je wordt dan op je mobiele telefoon gebeld en krijgt de TAN-code die je moet invullen te horen.

Meer informatie en aanvragen

Bij een kantoor van ING bij jou in de buurt kun je meer informatie krijgen over Mijn ING. Meer informatie vind je op de website over toegankelijk bankieren van ING.

Leren internetbankieren

Als je aan slag wilt met internetbankieren, kun je bij Bartiméus terecht voor ondersteuning in de vorm van een cursus internetbankieren.

Koninklijke Visio biedt informatie over toegankelijk internet- en mobiel bankieren, in de vorm van factsheets. Deze zijn te vinden op de website van Visio.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

030 29 45 444

Of stel je vraag via: