Hoe leg ik als ouder, als leerkracht of als familielidkind aan een blind of slechtziend kind uit hoe de wereld in elkaar zit? Koninklijke Visio werkt de komende jaren aan een kennisprogramma dat gaat over conceptontwikkeling bij kinderen die heel slecht zien of blind zijn.

Veel dingen zijn voor ziende mensen zo vanzelfsprekend, omdat ze te zien zijn. Je ziet in één oogopslag hoe eng een leeuw is als hij een hyena grijpt, hoe een vuilnisbak hoog in de lucht leeggekieperd wordt in de vuilniswagen en dat een ruit iets totaal anders is dan een spiegel. Voor kinderen met een ernstige visuele beperking kost het aanleren van nieuwe concepten tijd en energie en van de omgeving vraagt dit geduld en creativiteit. Het goed snappen van de wereld om je heen en hoe deze in elkaar zit is voor ieder kind van essentieel belang. Als je beeld van de wereld afwijkt van de standaard kan dat leiden tot misverstanden en tot het voortbouwen en verder leren op een niet kloppende fundering, tot het niet begrijpen van zaken die voor je ziende leeftijdsgenoten zo klaar zijn als een klontje.
Visuele concepten
Koninklijke Visio werkt de komende jaren aan een kennisprogramma dat gaat over deze conceptontwikkeling bij kinderen die heel slecht zien of blind zijn. We willen over vijf jaar bereikt hebben dat de omgeving van een kind weet hoe zij een kind het best kunnen ondersteunen bij het aanleren van nieuwe concepten. Daarnaast is het belangrijk om de conceptontwikkeling van kinderen te kunnen toetsen. Het gebeurt geregeld dat kinderen prima kunnen vertellen hoe een concept in elkaar zit, maar dat bij uitgebreidere navraag blijkt dat ze toch de essentie gemist hebben. Hier wil je als omgeving op in kunnen springen, om het beeld kloppend te maken.
Help mee!
Op dit moment willen we achterhalen welke concepten nu het moeilijkst zijn om aan te leren die wel superbelangrijk zijn om te kennen als je volwaardig mee wilt doen in de maatschappij. Hiervoor hebben wij hulp nodig! Heb je zelf ervaring met het aanleren van concepten aan kinderen met een ernstige visuele beperking, help ons dan met het inventariseren van de moeilijke en belangrijke concepten. Begin volgend jaar gaat er een vragenlijst uit naar zoveel mogelijk ouders, familieleden, ervaringsdeskundigen en professionals die ons aan kunnen geven wat zij als moeilijk en belangrijk ervaren hebben. Wil je meewerken aan deze inventarisatie? Wil je iets kwijt over dit onderwerp, wil je meedenken in dit kennisprogramma, op de hoogte blijven en als vraagbaak fungeren? stuur dan een mail naar kennen&kunnen@visio.org.