Voor een café of restaurant is het niet moeilijk om ook gasten met een visuele beperking zich welkom te laten voelen. Dat kan al met eenvoudige maatregelen die weinig tot niets kosten. We zetten een aantal tips voor cafés en restaurants op een rij in onze speciale "menukaart".

Menukaart met tips voor “Zichtbaar gastvrije” horeca
Voorgerechten
- Toegankelijke en gebruiksvriendelijke website – Met menukaart in een goed leesbare opmaak (pdf of html) en routebeschrijving voor bereikbaarheid met OV.
- Goede verlichting – Op de tafels, bij trappen en hoogteverschillen, in de garderobe en in het toilet. Kan goed samengaan met sfeerverlichting.
- Hoogteverschillen – Markering in de vloer met een contrasterende strook en voelbare rand.
- Ringleiding voor slechthorende gasten – En kenbaar maken dat er een ringleiding is.
Hoofdgerechten
- Ontvangst van de gasten – Vraag de bezoeker waar je hem/haar mee kunt helpen, pak niet zomaar iemands arm.
- Geleidehond – Geef hem een warm welkom, goede plek en bakje water.
- Menukaart – Vraag de bezoeker welke hij/zij wil gebruiken, digitaal vanaf de website of op papier, of dat u de menukaart kunt voorlezen.
- Extra verlichting – Lampje op batterij voor de menukaart en/of het eten.
- Gerechten – U kunt vlees in de keuken snijden of vis fileren. Doe dit alleen als de gast het wenst.
- Zelfbediening of buffet – Vertel wat er ligt, help bij het opscheppen en breng het dienblad naar de tafel als de gast het wenst.
- Aandacht – Non‑verbaal contact leggen met de bediening is lastig voor de gast, houd hem dus beter in de gaten, vraag af en toe of alles naar wens is.
- Bediening – Meld het als iets op tafel wordt gezet of verwijderd, geef aan waar het staat.
Nagerechten
- Rekening – Noem het bedrag op de de rekening.
- Betaalautomaat – Kies een duidelijke betaalterminal, vertel waar de pas moet worden ingevoerd en of contactloos betalen mogelijk is.
- Garderobe – Help de gast zijn/haar jas terug te vinden, begeleid hem/haar naar de uitgang.
Dranken
- Personeel – Zorg dat personeel geïnstrueerd is om een gast met een beperking behulpzaam te zijn op de wijze die de hij/zij wenst.
- Vraag altijd waar de gast prijs op stelt, doe niets ongevraagd (hoe goedbedoeld ook).
- Zorg dat personeel goed weet wat u mensen met een beperking te bieden hebt (ringleiding, aangepaste menukaart, mogelijkheid vis te fileren).
Download de menukaart ook als pdf (563 kB).
Handige links
- Tips voor een goede leesbaarheid van menukaarten en andere gedrukte tekst
- Tips voor een toegankelijke website of mobiele app
- Informatie over betalen met een visuele beperking
Meer weten?
Hebt u vragen over toegankelijke horeca? Neem contact op met de Ooglijn.