Hebt u een (visuele) beperking en reist u met de trein, dan kunt u hulp krijgen bij het in-, uit- of overstappen. Dit kan het reizen gemakkelijker maken.
De NS en Oogvereniging hebben afspraken gemaakt over de reisassistentie. Hieronder staat op een rijtje wat reisassistentie van de NS inhoudt.
Reist u met de trein, dan kunt u een beroep doen op reisassistentie van NS. U moet de reisassistentie een uur voor vertrek aanvragen. Dit kan telefonisch via 030-2357822, via de NS-app of via ns.nl/reisassistentie. In totaal kunnen reizigers nu op 143 stations waar NS stopt, hulp krijgen bij het in-, over- en uitstappen. Lees meer op de website van NS.
Hulp in de nacht
Sinds februari 2020 is het mogelijk om 24 uur per dag en ook in nachttreinen reisassistentie aan te vragen.
1 stap verder-service in op vijf stations
Met ‘1 stap verder’ biedt NS reizigers met een visuele beperking op het aankomststation begeleiding naar de eerstvolgende vorm van OV. De reisassistent begeleidt u hierbij naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station.
NS Reisassistentie helpt u om op een station de weg te vinden. De assistentieverlener begeleidt u normaal gesproken alleen naar de trein toe en vanaf de trein naar de uitgang of naar het OV-chippoortje. Maar als u verder wilt reizen met bus of tram, hoe vindt u deze dan? Om hieraan tegemoet te komen biedt NS vanaf 1 juni 2019 de 1 stap verder-service op vijf grote stations. Deze extra dienstverlening is aan te vragen voor de volgende stations:
- Utrecht Centraal
- Zwolle
- Den Haag Centraal
- Rotterdam Centraal
- Amsterdam Centraal
Belangrijk om te weten
Deze service:
- is alleen voor reizigers met een visuele beperking
- kan alleen telefonisch geboekt worden sámen met NS Reisassistentie voor het aankomststation. Telefoonnummer NS Klantenservice: 030 2357822.
Hebt u een visuele én een auditieve beperking, dan kunt u ook op andere manieren contact opnemen met de NS Klantenservice, bijvoorbeeld via chat, twitter of facebook
- is te boeken van de eerste tot en met de laatste trein (m.u.v. het nachtnet)
- geldt alleen voor begeleiding naar:
- de eerstvolgende halte van bus, tram, metro
- de pont (indien deze een OV-functie heeft)
- de officiële taxistandplaats direct bij het station
- de officiële ‘halen en brengen’-locatie
Wat valt niet onder deze extra service?
- Begeleiding naar een andere locatie (ook al is deze dichterbij)
- Het regelen van een alternatieve oplossing als de bus, tram etc. niet rijdt
- Begeleiding van bus, tram etc. naar het NS-station