Regionale voorlichting

Welkom op de informatiepagina over regionale voorlichting. Hieronder lees je alles over de werkwijze van voorlichting geven en bij wie je terecht kunt met vragen.

proefpersonen wandelen over een geleidelijn

De afgelopen jaren is er door regiogroepen al veel gedaan aan voorlichting op scholen en bij organisaties. Mooie Powerpoint-presentaties zijn gemaakt en leuke oefeningen ontwikkeld. De werkgroep Regionale voorlichting heeft als doel om goede, eenduidige voorlichting te verzorgen en materialen ter beschikking te stellen welke in alle regio’s bruikbaar zijn als leidraad. Zo wordt er namens de Oogvereniging eenduidige en duidelijke informatie gegeven met een persoonlijke twist van de voorlichter.

Regiocoördinatoren voorlichting

Elke regio (provincie) heeft een eigen coördinator die verantwoordelijk is voor de voorlichting in zijn/haar regio. Wie zijn deze regiocoördinatoren?

Heb je vragen of loop je ergens tegenaan, neem dan contact op met de contactpersoon in jouw regio.

Voorlichtingsmaterialen

Wanneer je voorlichting gaat geven, kan het handig zijn om bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie te benutten als leidraad. Hieronder vind je verschillende materialen die je kunt gebruiken om voorlichting te geven.

Materialenkoffer

Elke regio is in het bezit van een materialenkoffer die je kunt meenemen wanneer je een gastles of voorlichtingsbijeenkomst verzorgt. De materialen in de koffer kun je benutten om oefeningen te doen en materialen die je kunt laten rondgaan.

Ga je voorlichting geven? Neem dan contact op met de contactpersoon voorlichting in jouw regio om de materialenkoffer te verkrijgen. Controleer vooraf of de volgende materialen aanwezig zijn in de koffer:

Herbruikbare materialen

• A4-houder voor magazines (1x)
  • A5 houder voor folders (1x)
  • Taststokken (5x)
  • Herkenningsstokken (2x)
  • Nachtmaskers (10x)
  • Ervaringsbrillen (5x)
  • Banner (1x)
  • Vlag (1x)
  • Geleidelijnen (4 meter)
  • Badges (20x) en insteekkaartjes
  • Kaartjeshouder (1x)
  • Koffer/koffer (1x)
  • Desinfectiedoekjes (2x)

Materialen om uit te delen

• Braillealfabetjes
  • Kleurplaten
  • Zoek de 10 verschillen
  • Ooglijn-kaartjes
  • Folders Oogvereniging
  • Pennen
  • Libelle-specials over ogen (Oogvereniging i.s.m. Oogfonds en Libelle)
  • Brillendoekjes

Ik wil graag voorlichting geven

Lijkt het je leuk om voorlichting te geven op een school, vereniging, zorginstelling of dienstverlenende organisatie? Of wil je graag wat meer weten over voorlichting geven? Stuur dan een e-mail naar info@oogvereniging.nl. De Coördinator Voorlichting neemt dan contact met je op. Vermeld in deze e-mail je naam, vraag, woonplaats en provincie.

Aanvragen voorlichting

Krijg je een aanvraag om ergens voorlichting te komen geven? Stuur dan een e-mail naar info@oogvereniging.nl onder vermelding van je naam, de voorlichtingsvraag, je woonplaats en provincie. De Coördinator Voorlichting stuurt dit verzoek door naar de voorzitter van je regiogroep.