Geleidehonden

Een geleidehond is speciaal getraind om slechtziende en blinde mensen te begeleiden. Een geleidehond leidt je veilig langs obstakels en kan op commando bepaalde zaken vinden: een trap, de ingang van een gebouw, de brievenbus, een zebra, een vrije zitplaats in het openbaar vervoer, enzovoort.

Geleidehond ziet naast baasje voor de poortjes op het station

Een geleidehond is er niet alleen maar voor blinde mensen. Vandaar dat de term ‘blindengeleidehond’ amper meer gebruikt wordt. Ook ernstig slechtziende mensen komen voor een geleidehond in aanmerking. Belangrijk te weten is dat de vergoeding in het basispakket van de zorgverzekering zit.

Hoe vraag ik een geleidehond aan?

Er komt van alles kijken bij het aanvragen van een geleidehond. We zetten alle stappen voor je op een rij.

Geleidehondenscholen

Geleidehondenscholen leiden de honden op. Deze scholen werken allemaal volgens dezelfde basiscriteria. Elke school heeft wel een eigen manier van werken. De volgende scholen zijn er:

Bewegen met je geleidehond

Bewegen is goed voor je geleidehond en een goede afwisseling met het gewone werk. Ook versterkt het de band tussen jou en de hond. Er zijn verschillende sporten om samen met je doen. Of ga je liever samen een wandeling maken? Oogvereniging Geleidehondgebruikers heeft alle informatie voor je verzamelt.

Gezondheid en welzijn van je geleidehond

Je geleidehond betekent veel voor je. Kunnen herkennen hoe het met je maatje gesteld is, is daarom een belangrijke vaardigheid. Meer informatie, van gezonde honden tot en met chronisch zieke honden, hebben we hier voor je verzamelt.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via:

Oogvereniging Geleidehondgebruikers

Sluit je aan bij Oogvereniging Geleidehondgebruikers voor informatie, ervaringen en contact

Oogvereniging Geleidehondgebruikers