Interview: ‘De Oogvereniging heeft oogartsen genoeg te bieden’

Vereniging
Voor vrijwilligers
Geplaatst op: 6 juli 2023 tjeerd keizer bellend met de telefoon in zijn hand

Tjeerd Keizer (68) zet zich al jaren in voor het Contactnetwerk Ziekenhuizen van de Oogvereniging. Dit netwerk bouwt en onderhoudt, zoals de naam al suggereert, relaties tussen ziekenhuizen en de Oogvereniging. Tjeerd vertelt ons in dit interview meer over waarom dit zo belangrijk is.

Artsen weten vaak nog niet wat de Oogvereniging allemaal voor ze kan betekenen. Daarom springt Tjeerd, of een van de vele andere vrijwilligers van het Contactnetwerk Ziekenhuizen, op de bres om hier meer over te vertellen. ‘Wij kunnen een sluitstuk zijn op het werk van de (oog)artsen in ons land en vullen dat gat dan ook graag op.’

Een simpel voorbeeld: je bent zojuist op consult geweest bij je (oog)arts of hebt een pittige diagnose gekregen. Wanneer komen de vragen dan op? Meestal net na het consult, op de terugweg naar huis. Hoe fijn is het dan dat artsen hun patiënten kunnen doorverwijzen naar bijvoorbeeld de Ooglijn?

Glaucoomdag

Tjeerd komt uit Den Bosch en heeft inmiddels al zo’n 36 jaar glaucoom. De oogziekte werd vastgesteld toen hij 32 jaar was. Daarom is Tjeerd mede-aanjager van het gezamenlijk organiseren van bijeenkomsten voor deze oogziekte. Lyrisch vertelt Tjeerd over de glaucoomdag die begin maart in het ziekenhuis van Tilburg werd gehouden. Er waren meer dan 240 deelnemers aanwezig. ‘Naast lotgenotencontact kwamen een arts en een apotheker vertellen over de medische stand van zaken rondom glaucoom. Genoeg artsen vinden het super om aan dit soort evenementen mee te werken. Daar moeten we gretig gebruik van maken.’

Hulp gezocht

‘Momenteel heb ik zes ziekenhuizen onder mijn hoede, de meeste vrijwilligers doen er één of twee. Daar ga ik twee keer per jaar op bezoek en tussendoor houd ik contact via de e-mail. Het zou super zijn als meer mensen zich aansluiten als vrijwilliger bij het contactnetwerk, om ook in hun eigen regio de ziekenhuizen te betrekken bij de Oogvereniging. Wat ik heel fijn vind is dat je hele gelijkwaardige gesprekken hebt met de afdeling Oogheelkunde.

Ik vind het leuk om te doen. Je komt echt wat brengen voor de artsen en de uitdaging is dan ook om ze hiervan te overtuigen. Oogprofessionals zijn enorm druk en de Oogvereniging kan ze ontlasten in hun werk, wat ten goede komt van de patiënt. Je moet wel stevig in je schoenen staan want het duurt soms even voordat het doordringt dat we een win-win scenario aanbieden.

Een warm welkom

Naast zijn werk voor het contactnetwerk, heeft Tjeerd een mooie neventaak op zich genomen: ‘Ik bel alle nieuwe Brabantse leden die zich inschrijven voor de ledengroep Oogvereniging Glaucoom, mits zij dit op prijs stellen uiteraard.’ Zo peilt Tjeerd wat er speelt onder de nieuwe leden. ‘Vaak hebben mensen vragen die ik kan beantwoorden of angst en onzekerheid die ik kan verlichten of zelfs kan wegnemen. Dit levert hele interessante gesprekken op! Soms duurt een gesprek tien minuten en weer een andere keer vliegt er zo een uur voorbij.

Over Tjeerd

Tjeerd heeft een breed netwerk binnen de ziekenhuizen in Nederland, al ver voordat hij begon bij het contactnetwerk. Het overgrote deel van zijn loopbaan spendeerde Tjeerd in de medische wereld. Zo werkte hij commercieel 30 jaar in de dialyse (bloedreiniging) en zes jaar bij een fabrikant van incontinentie materiaal.

_____

Wil jij je aansluiten als vrijwilliger bij het Contactnetwerk Ziekenhuizen?

Kom gerust eens proefdraaien om te zien of het wat voor je is. Ook helpen we je graag op weg met handige tips over hoe je de gesprekken kunt aangaan met de ziekenhuizen. Neem contact op via +316 868 070 58 of ziekenhuizen@oogvereniging.nl

Eerst meer weten over hoe het werkt? Meer informatie vind je in deze vacature.