Retinitis pigmentosa

Retinitis pigmentosa (RP) is niet één oogziekte maar de verzamelnaam voor een grote groep erfelijke netvliesaandoeningen. De meeste mensen met RP worden nachtblind, ontwikkelen kokervisus en krijgen een verminderd gezichtsvermogen. Binnen de Oogvereniging is de Patiëntengroep Retina actief.

Wat is retinitis pigmentosa?

De naam retinitis pigmentosa geeft aan dat er pigmentophopingen ontstaan in het netvlies. Bij RP gaan de lichtgevoelige cellen in het netvlies stuk. Dit zijn de staafjes en de kegeltjes. De staafjes bevinden zich in het buitenste deel van het netvlies en de kegeltjes voornamelijk in het centrale deel. Bij RP treedt er als eerste een achteruitgang op van de staafjes.

Behandeling van retinitis pigmentosa

Er is tot nu toe geen effectieve behandeling van RP. Wel wordt er veel onderzoek gedaan naar gentherapie.

Mensen met RP hebben een grotere kans om glaucoom of staar te krijgen. Deze bijkomende aandoeningen kunnen dan wel behandeld worden.

Veel mensen met RP hebben baat bij het gebruik van diverse hulpmiddelen. Een zonnebril kan helpen tegen storend fel licht.

Nachtblindheid en kokervisus

De eerste klacht die mensen met RP ervaren is vrijwel altijd nachtblindheid (slechter zien in het donker). Daarna wordt het gezichtsveld steeds kleiner. Meestal valt eerst de buitenkant van het gezichtsveld weg en wordt de overgebleven koker steeds kleiner (kokervisus). Tenslotte wordt het zicht binnen deze koker steeds minder scherp. De meeste mensen met RP worden niet volledig blind, maar wel maatschappelijk blind. RP komt voor bij ongeveer 1 op 3500 mensen. RP is een erfelijke aandoening: vaak komt RP bij meerdere mensen in een familie voor.

Oogvereniging Retina

Sluit je aan bij Oogvereniging Retina voor informatie en contact

Oogvereniging Retina
De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via