Tekst grootte

Reizen met het openbaar vervoer

Er bestaan allerlei voorzieningen die het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker maken als je slechtziend of blind bent. Op deze pagina vind je een overzicht.

Je thuis voorbereiden op je treinreis

Er zijn verschillende mogelijkheden om je reis thuis voor te bereiden. Hieronder geven we je 7 tips:

  1. Plan je reis met de Reisplanner of de NS-app.
  2. Vraag NS Reisassistentie aan voor je reis.
  3. Vraag een OV-Begeleiderskaart aan. Hiermee kan iemand die jou begeleidt gratis reizen met het openbaar vervoer.
  4. Vraag een gratis abonnement aan voor slechtziende en blinde reizigers. Dit zijn de NS Business Card en NS Flex voor blinden en slechtzienden. Vanaf januari 2023 kun je niet meer met OV-chip Plus reizen.
  5. Zoek geleidelijnen op het station
    Om je te helpen bij de voorbereiding van je reis kun je via de pagina per station de looproutes van de ingang van het station naar je vertrekperron – of andersom – opvragen. Als je jouw reis plant via de NS Reisplanner op ns.nl is het ook mogelijk om direct in het reisadvies de looproutes op te vragen. Hiervoor klik je in het reisadvies op de drie puntjes naast de stationsnaam en kies je voor ‘Zoek geleidelijn’.
  6. Vraag een voelbare stationsplattegrond aan.
    Er lliggen er voelbare plattegronden op de treinstations van Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Bijlmer Arena, Arnhem Centraal, Den Bosch, Zwolle en Leiden Centraal, net als op Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht Centraal. Daarnaast is er ook een versie die je voor thuis kunt bestellen. De plattegrond is uitgevoerd in braille en reliëf en contrasterende kleuren. Je kan de kleinere thuiskaart kosteloos bestellen via het contactformulier van ProRail. [https://www.prorail.nl/contact/contactformulier]
  7. Download de NS Perronwijzer-app.
    Met deze app kun je op je smartphone zien wat er op de borden boven de perrons staat.

Bovenstaande tips zijn afkomstig van NS. NS heeft meerdere webpagina’s over reizen met een visuele beperking.

Lees het artikel

Begeleiderskaart

Als je een visuele beperking hebt kun je bij Argonaut een OV-begeleiderskaart aanvragen. Met deze kaart kun je tijdens het reizen met het openbaar vervoer gratis een begeleider meenemen.

De begeleiderskaart is geldig in alle treinen, trams, bussen en metro’s in Nederland. Een geleidehond mag altijd mee en heeft dus geen speciale kaart nodig.

Voorwaarden reizen in Nederland

  • De begeleider is minstens 12 jaar oud.
  • Je begeleider en jij reizen de hele reis samen in dezelfde klasse.
  • Je kunt tijdens de reis een geldig vervoerbewijs en de OV-begeleiderskaart tonen.
  • De begeleiderskaart staat op jouw naam.

Reizen in het buitenland

De OV-begeleiderskaart is ook geldig in België en Luxemburg
Daarnaast geven internationale reisaanbieders soms wel en soms geen korting aan een begeleider.
Omdat er steeds meer particuliere aanbieders komen, raden wij je aan om dit altijd per reis uit te zoeken.
Gebruik hiervoor dit overzicht (helaas alleen beschikbaar in het Engels)
Let op: voor begeleiders van rolstoelgebruikers geldt vaker een gereduceerd tarief dan voor begeleiders van blinde en slechtziende reizigers.

Aanvragen OV-begeleiderskaart

Om de kaart aan te vragen moet je een aanvraagformulier invullen. Bestel dit formulier bij Argonaut, bereikbaar op telefoonnummer 030-2354661. Je kunt het formulier ook downloaden en uitprinten. Bij het aanvraagformulier voeg je een pasfoto en een verklaring van je oogarts of huisarts waaruit blijkt dat je een visuele beperking hebt.

Is je OV-begeleiderskaart verlopen? Neem dan contact op met Argonaut via telefoonnummer 030-2354661. Misschien is het niet nodig om een nieuwe medische verklaring op te sturen.

Meer informatie

Meer informatie leest u op de website van Argonaut.

Blind of slechtziend en reizen met de OV-chipkaart

Wie met het openbaar vervoer reist kan niet om de OV-chipkaart heen. Op deze pagina lees je welke oplossingen er zijn om het reizen gemakkelijker te maken: Sentire en de NS Business Card.

Wat is voor jou de beste oplossing?

  • Achteraf betalen, dus geen saldo opwaarderen, maar wel in- en uitchecken? Lees dan meer over de NS-Business Card.
  • Minder financieel risico lopen als er iets mis gaat bij het in- en uitchecken? Lees dan meer over Sentire.

Reizen op rekening met de NS-Business Card

  • De NS-Business Card is een gratis en persoonlijke OV-chipkaart waarmee je in Nederland kunt reizen met de bus, tram, metro en trein
  • Heb je een OV-begeleiderskaart B? Dan kom je in aanmerking voor de NS-Business Card. Je kunt de kaart aanvragen via het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
  • Je reist op rekening en betaalt achteraf. Je hoeft dus geen saldo meer op te laden op de OV-chipkaart
  • De NS-Business Card is gekoppeld aan je bankrekening: ongeveer 1,5 maand na je reis worden de kosten automatisch van je bankrekening afgeschreven. Je dient wel in- en uit te checken
  • Gaat er iets fout met in- of uitchecken of ben je vergeten in te checken? Het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden herstelt automatisch de fout. Indien nodig nemen zij contact met je op
  • Op de NS-Business Card kunnen helaas alleen zakelijke abonnementen worden gezet. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden

Voor meer informatie over de NS-Business Card kun je contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Zij zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-484 84 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur) of per e-mail via serviceloket@ov-chipkaart.nl.

Sentire: lager instaptarief in bus, tram en metro

  • Sentire is een reisproduct voor bus, tram en metro op je persoonlijke OV-chipkaart. Neem je persoonlijke OV-chipkaart, begeleiderskaart B en identiteitskaart mee naar een loket van je lokale vervoerder. Het product wordt dan direct opgeladen. Let op: Aanvragen van Sentire bij Connexxion gaat via een aanvraagformulier.
  • Je moet met Sentire wel in- en uitchecken. Gaat er iets mis met inchecken? Laat je OV-begeleiderskaart zien en je krijgt geen boete. Binnen 14 dagen 12 keer niet uitgecheckt? Dan wordt je OV-chipkaart geblokkeerd. Je kunt de blokkade laten opheffen bij een loket of servicepunt.
  • Minder financieel risico: als je incheckt met Sentire wordt er €1,20 van je saldo afgerekend. Check je uit? Dan betaalt je de ritprijs – €1,20. Gaat er iets mis bij het uitchecken of vergeet je uit te checken? Dan kost de rit € 1,20.
  • Overstappen? Doe dit binnen 35 minuten? Dan betaal je alleen de kilometerprijs. Gaat er iets mis, dan betaal je slechts het basistarief.
  • Kortingsproducten werken niet goed samen met Sentire. Sentire heeft het voordeel dat als er iets mis gaat met uitchecken, je niet het volledige instaptarief van € 4,00 betaalt
  • 65 jaar of ouder? Geef dit door bij de aanvraag voor Sentire, dan wordt er leeftijdsgebonden korting toegevoegd. Word je 65? Vraag leeftijdsgebonden korting aan op je Sentireproduct.
  • Bij gebruik van Sentire moet je zelf saldo op je kaart zetten bij een automaat. Je kunt ook kiezen voor automatisch opladen. Hierbij wordt je saldo automatisch aangevuld als het onder een bepaald bedrag komt. Automatisch opladen kun je aanvragen via de website van de OV-chipkaart.

Voor studenten

Reis jij door de week of in het weekend gratis met je ‘studenten-OV’? Wil je voor de periode dat je niet vrij reist een van de bovenstaande producten gebruiken? Zorg dan dat je voor die producten een aparte OV-chipkaart aanvraagt.

Kaartautomaat NS met hulp op afstand

Als je problemen hebt met een kaartautomaat van NS is het mogelijk om hiervoor telefonische hulp op afstand te krijgen. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat (ook in braille en reliëf).

Contactloos betalen

Bij alle NS-kaartautomaten kun je contactloos te betalen. Deze optie is aangebracht op een hoogte die bereikbaar is voor reizigers in een rolstoel of scootmobiel en goed vindbaar voor reizigers met een visuele beperking.

Hulp bij kaartautomaat

Hulp nodig, bijvoorbeeld bij het laden van saldo of bestellingen op je OV-chipkaart? Alle NS-kaartautomaten zijn ook uitgerust met Hulp Op Afstand. Met één gratis telefoontje kun je hulp krijgen bij de bediening van de automaat. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat (ook in braille en reliëf). Je kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten of de medewerker geeft mondeling aan hoe je zelf de automaat kunt bedienen.

Bekijk het instructiefilmpje op YouTube over telefonische hulp bij de NS-kaartautomaat.

Taxivervoer

Als je een (visuele) beperking hebt kunt je gebruik maken van op taxivervoer.

Taxivervoer binnen je regio

Bij het Wmo-loket van je gemeente kun je een vervoersvoorziening aanvragen. Je kunt dan een aantal zones met de regiotaxi of een andere vorm van taxivervoer reizen. Lees meer over de aanvraag van Wmo-voorzieningen.

Valys

Wil je buiten je regio reizen? Dan kun je gebruik maken van Valys. Bij Valys krijg je per jaar een vooraf vastgesteld aantal kilometers. Lees meer op de website van Valys.

Zittend Ziekenvervoer

Wanneer je door je visuele beperking niet zelfstandig kunt reizen, maar wel onder intensieve behandeling bent in een ziekenhuis of een revalidatiecentrum, kun je gebruik maken van zittend ziekenvervoer.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

030 29 45 444

Of stel je vraag via: