Wie met het openbaar vervoer reist kan niet om de OV-chipkaart heen. Op deze pagina lees je welke oplossingen er zijn om het reizen gemakkelijker te maken: Sentire en de NS Business Card.
Wat is voor jou de beste oplossing?
- Achteraf betalen, dus geen saldo opwaarderen, maar wel in- en uitchecken? Lees dan meer over de NS-Business Card.
- Minder financieel risico lopen als er iets mis gaat bij het in- en uitchecken? Lees dan meer over Sentire.
Reizen op rekening met de NS-Business Card
- De NS-Business Card is een gratis en persoonlijke OV-chipkaart waarmee je in Nederland kunt reizen met de bus, tram, metro en trein
- Heb je een OV-begeleiderskaart B? Dan kom je in aanmerking voor de NS-Business Card. Je kunt de kaart aanvragen via het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
- Je reist op rekening en betaalt achteraf. Je hoeft dus geen saldo meer op te laden op de OV-chipkaart
- De NS-Business Card is gekoppeld aan je bankrekening: ongeveer 1,5 maand na je reis worden de kosten automatisch van je bankrekening afgeschreven. Je dient wel in- en uit te checken
- Gaat er iets fout met in- of uitchecken of ben je vergeten in te checken? Het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden herstelt automatisch de fout. Indien nodig nemen zij contact met je op
- Op de NS-Business Card kunnen helaas alleen zakelijke abonnementen worden gezet. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
Voor meer informatie over de NS-Business Card kun je contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Zij zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-484 84 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur) of per e-mail via serviceloket@ov-chipkaart.nl.
Sentire: lager instaptarief in bus, tram en metro
- Sentire is een reisproduct voor bus, tram en metro op je persoonlijke OV-chipkaart. Neem je persoonlijke OV-chipkaart, begeleiderskaart B en identiteitskaart mee naar een loket van je lokale vervoerder. Het product wordt dan direct opgeladen. Let op: Aanvragen van Sentire bij Connexxion gaat via een aanvraagformulier.
- Je moet met Sentire wel in- en uitchecken. Gaat er iets mis met inchecken? Laat je OV-begeleiderskaart zien en je krijgt geen boete. Binnen 14 dagen 12 keer niet uitgecheckt? Dan wordt je OV-chipkaart geblokkeerd. Je kunt de blokkade laten opheffen bij een loket of servicepunt.
- Minder financieel risico: als je incheckt met Sentire wordt er €1,20 van je saldo afgerekend. Check je uit? Dan betaalt je de ritprijs – €1,20. Gaat er iets mis bij het uitchecken of vergeet je uit te checken? Dan kost de rit € 1,20.
- Overstappen? Doe dit binnen 35 minuten? Dan betaal je alleen de kilometerprijs. Gaat er iets mis, dan betaal je slechts het basistarief.
- Kortingsproducten werken niet goed samen met Sentire. Sentire heeft het voordeel dat als er iets mis gaat met uitchecken, je niet het volledige instaptarief van € 4,00 betaalt
- 65 jaar of ouder? Geef dit door bij de aanvraag voor Sentire, dan wordt er leeftijdsgebonden korting toegevoegd. Word je 65? Vraag leeftijdsgebonden korting aan op je Sentireproduct.
- Bij gebruik van Sentire moet je zelf saldo op je kaart zetten bij een automaat. Je kunt ook kiezen voor automatisch opladen. Hierbij wordt je saldo automatisch aangevuld als het onder een bepaald bedrag komt. Automatisch opladen kun je aanvragen via de website van de OV-chipkaart.
Voor studenten
Reis jij door de week of in het weekend gratis met je ‘studenten-OV’? Wil je voor de periode dat je niet vrij reist een van de bovenstaande producten gebruiken? Zorg dan dat je voor die producten een aparte OV-chipkaart aanvraagt.