Slecht zien én horen

Wat is doofblindheid? Iemand wordt doofblind genoemd als hij niet of niet goed ziet én niet of niet goed hoort. Via Oogvereniging Oor & oog kom je in contact met andere mensen die slecht zien en slecht horen.

een vierhandentolk geeft informatie dooraan een vrouw door handgebaren

Doofblind betekent lang niet altijd volledig doof én volledig blind. Sterker nog: de meeste mensen met doofblindheid kunnen nog wel iets horen of zien. Deze combinatie van beperkingen kan vanaf de geboorte aanwezig zijn of op latere leeftijd ontstaan.

Gevolgen van doofblindheid

De beperkingen van doofblindheid hebben meestal te maken met communicatie, informatie en/of mobiliteit. Door deze beperkingen kosten alle activiteiten veel meer energie waardoor doofblinde mensen vaak snel vermoeid zijn. De beperkingen ervaren zij altijd en overal. Op het werk, op een verjaardag of bij het sporten. Buiten, maar ook binnen bij het huishouden, de persoonlijke verzorging en het gezinsleven.

Mensen die doofblind zijn kunnen gebruik maken van verschillende soorten hulpmiddelen, van hoortoestellen tot braille of bijvoorbeeld vierhandengebarentaal en/of een tolk.

Podcast Slecht horen en zien

Oogvereniging Oor & oog

Sluit je aan bij Oogvereniging Oor & oog voor informatie en contact!

Oogvereniging Oor & oog
De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via: