Blind/slechtziend en handboogschieten? Hoe verzin je het.

Oor & oog
Geplaatst op: 6 mei 2024 een man met een handboog mikt op zijn doel

Tekst: Helma Pascaud

We hebben ons aangemeld voor een deelgenotendag in Ospel. Greg (echtgenoot) gaat mee als mijn begeleider en we besluiten met de camper naar Ospel te rijden. Zaterdagmorgen gaan we op pad naar de plek van samenkomst maar het hoost, even wachten dus. Jas aan, plu mee en toch maar gaan, gelukkig is het net droog. 20 minuten lopen naar ‘Vrienden van de Peel’ en we zijn er.

Er zitten al wat mensen die ik ken dus iedereen wordt begroet. Laura en Elvera, beiden van het deelgenotenteam komen op me af, even een warme omhelzing en dan is er koffie. Bert van het deelgenotenteam komt binnen, hij heeft een paar mensen op het station opgewacht, geeft me een knuffel, “fijn dat je er bent”. “Ja, vind ik ook.” Laura doet als iedereen binnen is een welkomstwoordje en vertelt wat de planning is.

We zitten met een gezellig groepje aan tafel. Het voordeel van deelgenotendagen is dat je kunt sparren over wat goede gadgets zijn om te gebruiken als je niet goed hoort en ziet. Zo krijg ik wat tips over makkelijke apps voor op mijn telefoon. Greg heeft het opgeslagen. Een deelgenoot vraagt of ik een lamp heb om in een donker restaurant mijn bord te kunnen zien. Gelukkig heb ik de lamp Daylight Smart Go DN 1370 in mijn rugzak. De lamp kan gelijk geshowd worden. Ruud van de nieuwsredactie Raakvlak heeft hier een verslag over geschreven. De deelgenoot vindt de lamp heel mooi maar zou liever een wat handzamer (kleiner) model hebben dat je in je binnenzak kunt stoppen.

Er komt een zeer uitgebreide lunch op tafel waarvan ik de helft heb laten staan, het was véél maar heel smakelijk. Na de lunch werd de groep bij elkaar geroepen om te vertrekken. Een klein stukje lopen met Werner voorop als schaapherder en we zijn bij de handboogschietvereniging Wilhelmina. Mooie locatie, lekker licht, behalve in de zaal waar wordt geschoten, dat is logisch want je moet de schietschijf goed kunnen zien en die is wel verlicht. Werner, onze voorzitter van Oogvereniging Oor&Oog beoefent deze sport al jaren. Leuk om het nu eens zelf te ervaren. We gaan zitten en er wordt uitleg gegeven hoe een handboog werkt. Note to myself, volgende keer een schrijftolk meevragen, ik kan het slecht verstaan.

Daarna mogen we beginnen, dat valt nog niet mee, maar het is erg leuk om te ondervinden. Ieder groepje krijgt een vrijwilliger toegewezen die assisteert hoe je de handboog moet vasthouden en de hoogte van de boog waarlangs je moet ‘kijken’.

We hebben een aantal keer mogen schieten, Greg ook, hij is best goed met zijn scherpe zeemansogen. Daarna is er pauze en toen een wedstrijdje, het is heel leuk om te doen. Niet altijd even goed want op een gegeven moment zegt de vrijwilliger van ons groepje “hoho, even wachten, je richt nu op de schietschijf van baan nummer vier” terwijl ik op die van baan nummer drie moet schieten, haha….

We horen ook verder op in de zaal mensen heel hard lachen, een iemand had zijn pijl in de 8 van het nummer boven de schietschijf geschoten. Die wilde koste wat kost 8 punten halen denk ik.

Na afloop werden er prijsjes uitgedeeld door Werner. Laura sprak een afscheidswoord en vertelde dat er in augustus waarschijnlijk een deelgenotendag in Enschede gaat plaatsvinden, benieuwd!

Na een drankje en een hapje zijn we vertrokken naar de camper waar we nog van een drankje en mijn gewonnen prijs genieten, pittige nootjes.

Het is weer een geslaagde dag geweest, tot een volgende keer! Ben jij er dan ook bij?

Nog niet uitgelezen?

Blijf op de hoogte van het laatste oognieuws