Goedkeuring van Europese gehandicapten- en parkeerkaart door Europees Parlement

Geplaatst op: 25 april 2024 een conceptontwerp van de europese gehandicapten- en parkeerkaart

Het Europees Parlement heeft deze week de invoering van een Europese gehandicapten- en parkeerkaart voor mensen met een handicap goedgekeurd. Deze beslissing werd bijna unaniem ondersteund door de parlementsleden.

Een stap vooruit

Met deze kaarten krijgen mensen met een handicap, hun begeleiders en assistentiedieren toegang tot bijna alle faciliteiten die ook beschikbaar zijn voor houders van nationale gehandicaptenkaarten. Denk hierbij aan vrije of prioritaire toegang bij musea en gereserveerde parkeerplaatsen. Het is een mooie stap voorwaarts op de weg naar een toegankelijk Europa.

Kosten en uitgifte

Vorm en aanschafkosten

De Europese gehandicaptenkaart zal zowel in een fysiek als een digitaal formaat beschikbaar zijn en is gratis voor de gebruiker. De parkeerkaart zal ook fysiek uitgegeven worden, met de mogelijkheid voor digitale uitgave, waarbij EU-landen administratieve kosten mogen aanrekenen.

Uitgifte van de kaarten

Het streven is om beide kaarten binnen 90 dagen na aanvraag uit te geven, tenzij medische controles voor vertraging zorgen.

Termijn van uitvoering nog onduidelijk

Met de Europese erkenning zullen deze voordelen nu ook toegankelijk worden voor toeristen met een handicap uit heel Europa. Wanneer de Europese gehandicapten- en parkeerkaart exact in gebruik wordt genomen is nog niet duidelijk. Onder andere door onze deelname aan de European Blind Union, houdt de Oogvereniging een vinger aan de pols voor een zo goed mogelijk uitvoering van dit proces.