Hernieuwde intentieverklaring toegankelijke sport getekend

Sport
Geplaatst op: 17 april 2024 een groepsfoto van ondertekenaars van de intentieverklaring toegankelijke sport op de ziezo-beurs in Utrecht

Sport moet voor iedereen toegankelijk zijn. In de buurt en met deskundige begeleiding. Op 12 april 2024 is tijdens de ZieZo Beurs in de Jaarbeurs te Utrecht de hernieuwde intentieverklaring voor Zichtbaar Sportief getekend. Annelies Versteegden (Kennis Over Zien), Guido Davio (NOC*NSF) en Dos Engelaar (Gehandicaptensport Nederland) zetten hun handtekening op deze overeenkomst om de samenwerking van deze partijen te onderstrepen. De Oogvereniging is vanuit Kennis Over Zien betrokken bij deze plannen om de sportparticipatie te verhogen.

Sport laagdrempelig maken

De projecten, voortvloeiend uit deze ondertekening, dragen direct bij aan een optimaal sportklimaat voor mensen met een visuele beperking. Met als doel om de sportparticipatie voor mensen met een beperking te verhogen. Zodat sport en bewegen voor iedereen toegankelijk is, waarbij iedereen in zijn/haar eigen omgeving kan sporten, onder deskundige begeleiding.

Evenementen en begeleiding naar sport

Eerder werden er al meerdere Multisportdagen georganiseerd waarbij sporters met een visuele beperking verschillende sporten kunnen proberen. Hierin wordt altijd nauw samengewerkt met lokale sportverenigingen en buurtsportcoaches. De eerstvolgende Multisportdag vindt alweer plaats op 15 juni in Ede. Vanuit het project Merkbaar Fit hebben er al meerdere beweegcafés plaatsgevonden waarbij 55-plussers informatie krijgen hoe je meer kan bewegen in je eigen omgeving.

Sporten met een visuele beperking

Meer sportnieuws en inspiratie op de website van Zichtbaar Sportief

Website bekijken