Koninklijke onderscheiding voor Oogvereniging vrijwilliger Jan Pijnaker

Vereniging
Voor vrijwilligers
Geplaatst op: 16 mei 2024 jan pijnaker ontvangt een lintje van burgemeester snijders van Zwolle en een grote bos bloemen

Vrijdag 26 april, een memorabele dag voor vrijwilliger Jan Pijnaker. Jan ontving uit handen van de burgemeester van Zwolle, Peter Snijders, een koninklijke onderscheiding. Dit felbegeerde lintje ontving Jan voor zijn meer dan 45 jaar aan vrijwilligerswerk voor mensen met een oogaandoening en/of visuele beperking.

Een respectabele carrière

Al vele jaren zet Jan zich belangeloos in voor organisaties als Toegankelijk Zwolle en de Oogvereniging. Toegankelijk Zwolle is een belangenbehartigersgroep van bijna veertig vrijwillige ambassadeurs van het VN Verdrag Handicap. Samen zetten zij zich in voor een toegankelijke en inclusieve samenleving. Als ervaringsdeskundige (Jan Pijnaker is vanaf zijn geboorte slechtziend) geeft hij gevraagd en ongevraagd advies met als doel Zwolle nog toegankelijker en mooier te maken. Ook zet hij zijn visuele beperking in om eerlijk en open zijn verhaal te vertellen tijdens de gastlessen die hij geeft op verschillende scholen.

Ook schouwt Jan bijvoorbeeld openbare ruimtes of publieke gebouwen. Met zijn brede ervaring toetst hij of ruimtes toegankelijk zijn voor mensen met een visuele-, fysieke- of auditieve beperking. In 2022 werd Jan Pijnaker voor vier jaar gekozen tot lid van de Participatieraad Zwolle. Samen met veertien andere leden adviseert hij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle over het sociaal domein vanuit inwonersperspectief.

Jan, bedankt!

Via deze weg willen we Jan Pijnaker enorm bedanken voor ruim dertig jaar aan vrijwilligerswerk voor de Oogvereniging! Jan helpt ons om de belangen van mensen met een oogziekte zichtbaar te maken en brengt hen met elkaar in contact. En dat maakt deze onderscheiding meer dan verdiend!