Nieuwe Geldmaat automaten met touchscreen en spraakfunctie getest

Betalingsverkeer
Provincie Noord-Holland
Geplaatst op: 10 januari 2024 een vinger drukt op een geldmaat touchscreen om 50 euro op te nemen

Verspreid over 2024 rolt Geldmaat een nieuwe geldautomaat uit door heel Nederland. De nieuwe Geldmaat krijgt standaard een touchscreen en spraakmodule. Hoe werk je daarmee als je niet (goed) ziet en of slecht hoort? De Oogvereniging is betrokken bij de ontwikkeling en onderzocht op 9 januari 2024 met een testteam de bruikbaarheid van het apparaat in het testlab van Geldmaat in Weesp. Het testteam, bestaande uit blinde, slechtziende, spraak en grootletter / contrast gebruikers bracht advies uit aan Geldmaat. In dit artikel lees je over de nieuwe functies.

Nieuwe functies

Dit nieuwe model zal over een touchscreen beschikken met een lichtgele achtergrond en goed zichtbare aanraakknoppen. Ook zit er standaard een ingebouwde spraakmodule in, die geactiveerd wordt door een 3,5 mm hoofdtelefoon of oordopjes (met een rond stekkertje) aan te sluiten. Deze optie bestaat ook al op bepaalde modellen van bestaande geldmaat automaten, maar is op de nieuwe automaten dus standaard beschikbaar.

Zodra de spraakmodule wordt geactiveerd verandert ook de opmaak van het scherm, krijgt deze een donkere achtergrond met gele letters en wordt de touchscreenfunctie overgenomen door het toetsenblok waar je ook de pincode intypt.

NFC-reader

Ook beschikt de nieuwe Geldmaat over een NFC-reader. Steeds meer banken ondersteunen de NFC-techniek, welke staat voor Near Field Communication. Je kunt er contactloos geld mee opnemen, door je bankpas, telefoon of smartwatch bij de lezer te houden. Daardoor hoef je je bankpas dus niet meer in de automaat in te voeren. De NFC-reader op het testapparaat was goed vindbaar met een visuele, voelbare en braille markering.

Beoordelen van de werkbaarheid

In het testlab hebben de testers beoordeeld hoe werkbaar het nieuwe model is met slecht of geen zicht en gehoor. Daarbij is gelet op onder andere de volgende zaken:

• Eenduidige en overzichtelijke indeling van het scherm
  • Goede herkenbaarheid en vindbaarheid van knoppen en andere apparaatonderdelen
  • Toepassing van duidelijk contrast
  • Bieden van alternatieven als een touchscreen lastig te bedienen is.

Een voorbeeld van zo’n alternatief kan een spraakfunctie zijn die je met je eigen oordopjes kunt beluisteren, maar ook de mogelijkheid om de geldmaat met knoppen te bedienen, ook als je geen hoofdtelefoon gebruikt. Ook een mogelijkheid tot het vragen van hulp behoort tot de denkbare oplossingen.

Tip: gebruik voorlopig de Geldmaat locatiewijzer

Geldmaat automaten die vanaf medio 2024 vervangen worden in nieuwe automaten beschikken standaard over het touchscreen en de spraakfunctie. Tot alle automaten zijn vervangen weet je niet precies bij welke geldautomaat je welke functies kunt gebruiken. De bereikbaarheid, toegankelijkheid en vindbaarheid van geldautomaten en desgewenst de aanwezigheid van assistentie zijn extra belangrijk als je blind of slechtziend bent.

Op www.locatiewijzer.geldmaat.nl kun je in je eigen omgeving opzoeken welke Geldmaat automaten er in de buurt zijn, of er spraakondersteuning beschikbaar is en of er assistentie mogelijk is door getrainde medewerkers.

Foto: Een vrouw luistert met koptelefoon op naar de nieuwe spraakfunctie

Geldmaat is een samenwerking van de Rabobank, ING-bank en ABN-bank. De Oogvereniging blijft ook bij de verdere ontwikkeling van de nieuwe Geldmaat automaten betrokken.

Door: Monique Verboeket, coördinator betalingsverkeer bij de Oogvereniging