Regionale media-aandacht na bezwaarschrift ontoegankelijk wandelpad in Noord-Holland

Provincie Noord-Holland
Geplaatst op: 24 april 2024 een overhellende kubus hangt over een wandelpad rond kniehoogte

Zeer recent schreef Oogvereniging Noord-Holland een brief aan de Gemeente Dijk en Waard. Hierin tekenden zij bezwaar aan tegen een recentelijk aangelegd wandelpad met bruggetjes en sierstenen, want ze blijken ontoegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Annemarie de Hoogt, voorzitter van Oogvereniging Noord-Holland hoopt middels de brief opnieuw in gesprek te komen met de gemeente om gezamenlijk een oplossing te realiseren. Het Noord-Hollands Dagblad pikte het nieuws op, zoals te lezen in onderstaand artikel.

‘Slechtzienden vrezen voor letsel door koolkapjes’

HEERHUGOWAARD – Ze moeten de openbare ruimte verfraaien, maar de koolkopjes op de wandelroute langs de Zuidtangent in Heerhugowaard zorgen voor problemen bij mensen die blind of slechtziend zijn. Zij kunnen immers tegen de sierstenen aan lopen, met mogelijk letsel tot gevolg. Dat stelt Oogvereniging Noord-Holland, de belangen- en patiëntenorganisatie voor mensen met een oogaandoening die streeft naar een inclusieve, toegankelijke samenleving. De vereniging, die een openbare ruimte wil zonder onnodige obstakels, heeft een brief geschreven naar de gemeenteraad van Dijk en Waard.
De vereniging richt haar pijlen op de Band van Dijk en Waard. Dit is de wandelroute van het Stadshart naar andere delen in Dijk en Waard, die vorig jaar werd geopend. Deze wandelroute moet verschillende gebieden in Dijk en Waard dichter bij elkaar brengen.

Kanaalpark

De eerste fase tussen het Stadshart en het Stationskwartier is klaar, maar uiteindelijk moet de Band van Dijk en Waard verder worden doorgetrokken naar de Westdijk en overgaan in het Kanaalpark. Kenmerkend voor de inrichting van de openbare ruimte is een flinke stenen band. Daarnaast zijn er verschillende bankjes geplaatst en is er groen aangelegd.

Op de gehele route zijn ook verschillende vierkante blokken met daarop de afbeelding van een kool geplaatst. Het koolkopje – een idee van het bureau KuiperCompagnons – verwijst naar de eeuwenlange traditie van de koolteelt in het gebied. Verder zijn er op de wandelroute enkele bruggetjes aangelegd.

De vereniging heeft moeite met zowel de koolkopjes als de bruggetjes. Wim Scherpenisse is lid van de Oogvereniging en is zelf slechtziend. Hij wist niet dat het ging om koolkopjes. „Voor mij zijn het zuilen met een uitsteeksel. Het probleem is dat je als je met je taststok over het wandelpad gaat dan kan het lijken alsof er geen obstakel is, maar vervolgens kun je je knie er tegenaan stoten.”

De bruggetjes zijn volgens Scherpenisse te smal. „Wanneer je hier als persoon met slecht zicht moet uitwijken, val je er makkelijk van af. De wethouder heeft aangegeven dat er een opstaande rand zal komen, maar een leuning is natuurlijk het beste.”

Teleurstelling

Oogvereniging Noord-Holland is teleurgesteld over de uitvoering van de wandelroute. Volgens voorzitter Annemarie de Hoogt heeft de vereniging in een eerder stadium aangeboden om ervaringsdeskundigen mee te laten denken tijdens de uitvoering en tests uit te laten voeren om de toegankelijkheid te waarborgen. „Hier is geen gehoor aan gegeven. Dit wekt teleurstelling op in de betrokken gemeentemedewerkers, projectleiders en omgevingsmanagers.”

Volgens De Hoogt zou een oplossing kunnen zijn om de sierstenen een kwartslag draaien of naar achteren te verplaatsen, zodat de belemmering van de gidslijn wordt opgeheven. Ze doet een dringend verzoek op de gemeenteraad om de situatie te verbeteren.

Reactie van de gemeente

In een reactie laat de gemeente weten dat bij het ontwerpen van de openbare ruimte afstemming plaats vindt met meerdere partijen en belanghebbenden, waaronder Visio. „Als blijkt dat die openbare ruimte anders wordt ervaren dan we vooraf hebben bedacht, gaan we daar graag over in gesprek. Begin april is er contact geweest met Visio en de Oogvereniging over de openbare ruimte richting het Stationsgebied.”

Bron: Noord-Hollands Dagblad