Blefaritis

Blefaritis is een chronische ontsteking van de oogleden en ooglidranden waarbij de haarzakjes en de talgklieren op de ooglidrand ontstoken zijn. Blefaritis kan acuut of chronisch zijn.

Klachten bij blefaritis

Chronische blefaritis komt vrij vaak voor. De symptomen zijn jeuk, irritatie, pusvorming en soms rode ogen of steken in het oog. Vooral bij ouderen kan de blefaritisontsteking gepaard gaan met droge ogen. Veel mensen met blefaritis ervaren fel licht als zeer hinderlijk

Waardoor krijg je blefaritis?

Blefaritis wordt vrijwel altijd veroorzaakt door de Staphylococcus aureus-bacterie. Bij ieder mens zitten bacteriën op de huid. Soms dringen zij in de huid op de plaats van de aanhechting van de oogharen. De irritatie die hierdoor ontstaat gaat soms gepaard met een overactiviteit van de nabijgelegen talgklieren. Hierdoor vormen zich schilfertjes langs ooglidrand en oogharen.

Mensen met een vette huid of huidaandoeningen zoals eczeem, acne, roos, rosacea en mensen met droge ogen kunnen vaker last hebben van blefaritis dan anderen. Blefaritis kan erger worden door allergieën, slapeloosheid, blootstelling aan irriterende stoffen zoals stof en rook en bepaalde andere aandoeningen zoals diabetes. Blefaritis kan in de jeugd beginnen en gedurende het hele leven als een chronische aandoening aanwezig zijn, maar kan ook later ontstaan.

Wat is eraan te doen?

Behandeling van blefaritis kan in chronische gevallen moeizaam zijn. Het kan wel 6 tot 8 weken duren voordat de klachten afnemen. Het komt vaak voor dat blefaritis terugkeert, ook als het met goed resultaat behandeld is.

Het belangrijkste deel van de behandeling is het zorgvuldig schoonmaken en schoonhouden van de oogleden. Dat kan door bij het opstaan en het slapen gaan een schoon, vochtig en warm washandje of compres enkele minuten op de oogleden te houden. De warmte bevordert de circulatie van het bloed in het ooglid en opent de poriën van de geïnfecteerde klieren. Daarna kunnen de korstjes en schilfertjes weggehaald worden door het washandje voorzichtig over de bovenste en onderste ooglidranden te wrijven. Sommige mensen vinden het prettig om een washandje of compres dat gedrenkt is in een sopje van babyshampoo en heet water een paar minuten op hun ogen te leggen en ze daarna schoon te maken.

Ook worden antibiotische oogdruppels of oogzalf voorgeschreven. Ze bestrijden de bacteriën die mede de oorzaak van de ontsteking zijn. In hardnekkige gevallen worden orale antibiotica voorgeschreven. Langdurig gebruik van antibiotica is af te raden.

Hulpmiddelen

Voor mensen met blefaritis die fel licht als zeer storend ervaren kan het dragen van een kappenbril een uitkomst bieden. Dat is een donkere bril die ook aan de zijkanten aansluit en zonwerend is.