Glaucoom

Glaucoom is een veel voorkomende, chronische oogaandoening. Het komt vaak samen voor met een verhoogde oogdruk. Vroege opsporing en tijdige behandeling kunnen gezichtsvelduitval voorkomen. Binnen de Oogvereniging is de patiëntengroep Oogvereniging Glaucoom actief.

Een straat die iemand ziet met gezichtsvelduitval

Wat is glaucoom?

Bij glaucoom raakt de oogzenuw beschadigd. Veel mensen met glaucoom hebben ook een hoge oogdruk, maar dat hoeft niet.

Wat precies de oorzaak is van glaucoom is nog onbekend. Vaak speelt een verstoring van de afvoer van het kamerwater in het oog een rol. De verhoogde oogdruk die daardoor ontstaat, beschadigt de oogzenuw. Bij aanhoudende verhoogde oogdruk sterven de vezels van de oogzenuw geleidelijk af, waardoor delen van het gezichtsveld verdwijnen. Dat begint meestal aan de randen (periferie).

Glaucoom kan ook ontstaan bij een normale oogdruk. Dit wordt normale oogdruk glaucoom of normaledrukglaucoom (normal tension glaucoma) genoemd.

Vroege opsporing is belangrijk. Ben je er op tijd bij, dan kan de schade aan het gezichtsveld worden beperkt of de achteruitgang ervan worden vertraagd. Zonder behandeling kan glaucoom leiden tot slechtziendheid of zelfs blindheid.

Soorten glaucoom

Er worden verschillende typen onderscheiden:

• het primaire type is zonder duidelijke oorzaak. Dit is het type dat het meeste voorkomt. We onderscheiden het primair openkamerhoekglaucoom en het primair nauwekamerhoekglaucoom.
  • het secundaire type ontstaat als gevolg van een andere oogaandoening of een trauma, zoals ontstekingen, verwondingen of medicatie.
  • het acute type treedt plotseling op doordat de toegangsweg tot het afvoersysteem van het oogvocht wordt afgesloten en de oogdruk in een korte tijd zeer sterk oploopt.
  • het juveniele type is een groep van glaucoomsoorten die bij kinderen kunnen optreden. Dit type is vrij zeldzaam. Toch bestaan er vele soorten die zowel bij baby’s als bij wat oudere kinderen voorkomen.

Beluister onze podcast

Oogvereniging Glaucoom

Sluit je aan bij Oogvereniging Glaucoom en blijf op de hoogte

Oogvereniging Glaucoom
De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via