Multiple sclerose

Multiple sclerose (ms) is een ziekte van de hersenen, het ruggenmerg en het centrale zenuwstelsel. In het centrale zenuwstelsel ontstaan ontstekingen die littekens achterlaten in de hersenen. Dit geeft verschillende klachten zoals vermoeidheid, krachtverlies, geheugen- en concentratiestoornissen en problemen met zien.

Oogproblemen bij MS

Veel MS-patiënten hebben, in meer of mindere mate, last van oogproblemen. De klachten zijn heel verschillende en zijn het ene moment erger dan het andere. Oogklachten die veel voorkomen zijn:

• Wazig zien
  • Minder goed kleuren zien
  • Minder goed diepte zien
  • Dubbelzien
  • Zien van een donkere vlek

Behandeling

De symptomen van MS worden behandeld met ontstekingremmers. Verder zijn er medicijnen die andere klachten zoals pijn kunnen aanpakken. Voor oogproblemen bij MS bestaat meestal geen specifieke behandeling.

Lees meer op de website van de Multiple Sclerose (MS) Vereniging.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of via mail:

Ledengroepen

Sluit je aan bij onze ledengroepen voor contact

Bekijk ledengroepen