Syndroom van Marfan

Het Marfansyndroom is een aangeboren, erfelijke aandoening van het bindweefsel. De belangrijkste verschijnselen van Marfan zijn afwijkingen aan het hart, de bloedvaten, de ogen en het skelet. Bindweefsel komt vrijwel overal in het lichaam voor. Daarom hebben mensen met het Marfansyndroom verschillende symptomen die niet voor iedereen hetzelfde zijn. Veel voorkomende problemen zijn een toenemende verwijding van de aorta, een lekkende aortaklep en een doorbuigende mitralisklep. Deze hart- en vaatafwijkingen zijn voor Marfanpatiënten de meest levensbedreigende complicaties.

Oogproblemen bij Marfan

Mensen met het Marfansyndroom kunnen problemen aan de ogen krijgen. De meest voorkomende oogproblemen bij Marfan zijn: verplaatsing van de ooglens (lensluxatie), bijziendheid, verhoogde oogboldruk en netvliesloslating. Ook komen iristrillingen voor: wanneer er door lensluxatie of het ontbreken van de ooglens veel ruimte ontstaat tussen de iris en de lens, kan iristrilling optreden. Hierbij beweegt de iris heen en weer wanneer het oog beweegt. Op de website van de Contactgroep Marfan Nederland staat een duidelijke folder over oogproblemen bij Marfan.

Bron: Contactgroep Marfan Nederland

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of via mail:

Ledengroepen

Sluit je aan bij onze ledengroepen voor contact

Bekijk ledengroepen