Op de bres voor toegankelijke gemeentewebsites

Digiwijs
Geplaatst op: 10 juni 2021

Overheden moeten zich inspannen om hun websites en apps toegankelijk te maken en te houden. Dat staat in het ‘Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid’ dat in 2018 in werking is getreden. Of je nu een visuele, auditieve en/of cognitieve beperking hebt: informatie moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Hoe is de situatie nu?

De toegankelijkheid van veel gemeentewebsites is nog altijd niet op orde. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil graag dat websites sneller toegankelijk worden gemaakt. Daarvoor stelt de VNG nu een uitvoeringstoets op. Bestuurlijke ambassadeurs gaan als aanjaagteam namens de VNG op pad om raadsleden te informeren over het belang van digitale toegankelijkheid.

Wat doet de Oogvereniging?

Onze actieve vrijwilliger Rik Wouters ondersteunt de VNG in dit project als ervaringsdeskundige namens de Oogvereniging. In webinars, presentaties en interviews benadrukt Rik hoe belangrijk het is dat gemeentes aandacht besteden aan de toegankelijkheid van hun website:

‘Met mijn schermleessoftware kan ik mijn laptop en smartphone goed bedienen. Ik vind het erg belangrijk dat ik mijn zaken zelfstandig op internet kan regelen, maar hiervoor moeten websites en apps wél geschikt zijn.

Tijdens de webinars heb ik vooral verteld dat ik gewoon wil blijven meedoen. Er zijn in Nederland ongeveer 4 miljoen mensen met een min of meer ernstige beperking. Toegankelijkheid moet je vanaf het begin bij het ontwerp meenemen, het is geen rocket science. Laat ten slotte je website testen door de eindgebruiker.’

Als Oogvereniging zijn we blij met de inzet van de VNG op weg naar een inclusieve samenleving.

Bekijk de video Surfen zonder zicht >>