Een dag op het water

Geplaatst op: 17 november 2021

Gwenda Wiersma

Een dag zeilen op de Friese wateren

Het stond al gepland voor september 2020 maar het ging toen niet door vanwege corona. 11 september jl. ging dit uitstapje alsnog door: een dagje zeilen met de catamaran Beatrix van Sailwise.

Om tien uur werd er in Elahuizen aangemonsterd om maar in de scheepstermen te blijven. Onze groep van 12 enthousiaste deelnemers werd welkom geheten met een lekkere kop koffie met koek.

Na een korte uitleg over de gang van zaken aan boord, staken we van wal. Een ieder die dat wilde mocht zijn of haar stuurmanskunsten aan het roer uitproberen, gelukkig wel onder de deskundige begeleiding van de schipper. Een hele geruststelling als je met slechtziende en blinde mensen van doen hebt!

Vanaf Elahuizen voeren we eerst via de Fluessen naar het Heegermeer. Het eerste stuk op de motor, maar al snel konden de zeilen worden gehesen.

Ook hier gold weer dat een ieder die dat wilde mocht meehelpen. Er werd door een aantal mensen enthousiast op gereageerd. De assistente van de schipper legde uit om welke zeilen en dus ook om welke touwen het ging. Het ‘hijs de zeilen’ heb ik nog nooit zo vaak in praktijk gebracht zien worden.

Maar zeilen bleek meer dan alleen het hijsen van die zeilen. Het werd ons al snel duidelijk dat het ook gaat om de stand van het zeil, het soort zeil en wanneer welk zeil.

En dan kwam het ook nog in het bijzonder aan op stuurmanskunst. Want hoe voorkom je dat je een klein zeilbootje overvaart, een skûtsje frontaal ramt of een vrachtboot te dichtbij passeert.

Het werd ons allemaal uitgelegd. En zo weten we nu ook wat het is om overstag te gaan. Kort gezegd: dat is zorgen dat het juiste zeil op de juiste manier wind vangt om daardoor in een rechte lijn te kunnen blijven varen. Dat betekent in de praktijk dat het zeil vooraan de boot, het fokzeil, dan naar links en dan naar rechts moet worden verplaatst. En dat is hard werken. Op het goede moment het zeil neerhalen, draaien en aan de andere kant weer ophijsen.

De schipper had ervoor gezorgd dat er warme en waterdichte zeiljacks aan boord waren. Hierdoor deerden ons de paar regenbuien die we onderweg hadden niet.

Ook aan de inwendige mens was gedacht. Er waren voor de lunch heerlijke broodjes, er was volop koffie en thee en zelfs een lekkere banaan ontbrak niet. Het ging er goed in. De hele dag op het water maakt hongerig. En helemaal als je dan ook nog hard moet werken!

Al met al, een hele geslaagde dag, vol afwisseling met samen praten, samen werken en samen eten.

Wat de deelnemers van deze trip betreft, voor herhaling vatbaar.

Met dank aan de mensen van Sailwise, die ons op een hele leuke en leerzame manier de eerste beginselen van het zeilen hebben bijgebracht en dank aan de activiteitencommissie voor het organiseren van deze dag.

Wat de deelnemers van deze trip betreft, we zijn helemaal in voor een herhalingscursus volgend jaar.

Voor de geïnteresseerden volgt hier de routebeschrijving:

Vanuit Elahuizen, Fluessen, Heegermeer, Woudsender Rakken, door de plaats Woudsend, Ee, Slotermeer, Slotergat, door de stad Sloten, Woudsloot, Brandemeer,  Haringsloot, Rijnsloot, Prinses Margriet kanaal (brug Spannenburg),vervolg Prinses Margriet kanaal via het Koevordermeer , Jeltesloot, Heegermeer, Fluessen, Elahuizen.

Els Stortenbeker