Naar de inhoud

Activiteiten op de Dag van de Witte Stok 2024

Verspreid door het hele land is er van alles te doen op of rondom de Dag van de Witte Stok. Sluit jij je aan bij een activiteit of begin je je eigen initiatief?

Provincie Drenthe

Assen

In Assen wordt groots uitgepakt met het kennis- en belevingsfestival ‘Geef ons de ruimte’. Deze wordt afgetrapt met een oversteekactie om 13:00 uur op het (regenboog) zebrapad tussen DNK en de Weierspoort. Daarna vervolgt het festival met verschillende informatie en voorlichtingspunten. Ook is er een ontmoetingspunt. Er worden persoonlijke ervaringsverhalen gedeeld om het publiek een beeld te geven van hoe het is om te leven met een visuele beperking. Ook kan men met een ludieke actie op het plein zelf ervaren hoe het is om visueel gehandicapt te zijn. Daar wil je bij zijn! Het festival duurt van 13:00 t/m 16:00 uur.

Provincie Flevoland

Almere

We beginnen met een wandeling van 14:00 tot 14:30 uur rondom het Stadhuisplein en verzamelen een kwartier van tevoren. De burgemeester, wethouders en pers zijn hiervoor uitgenodigd, hopelijk sluiten ze ook aan! Loop vooral mee! Je kunt je opgeven door een e-mail te vesturen naar oogcafe.almere@gmail.com. Daarna kunnen belangstellenden tot 15:00 uur voor het gemeentehuis geblinddoekt met een witte stok een parcours lopen om te ervaren niet op je zicht te vertrouwen, maar geheel op de witte stok. Aanwezige deelnemers aan de actie kunnen daarna meedoen aan een afsluitende borrel bij Cafe op 2.

Provincie Friesland

Drachten

Op dinsdag 15 oktober verkennen mensen met een taststok de route rondom het Laweiplein. we nemen de oversteekroute over de burg, Wuyteweg richting het Laweigebouw.
Om 11.30 uur verzamelen we met mensen met een visuele beperking op het van Knobelsdorfplein. Sluit jij je ook bij ons aan?

Provincie Gelderland

Arnhem

Vrijwilligers van de Oogvereniging gaan, samen met Koninklijke Visio, tussen 10:30 en 13:30 uur in gesprek met reizigers en OV-medewerkers op station Arnhem. Dit om de kennis en bewustzijn over de witte stok te verhogen.

Ermelo

Op het Molenaarsplein in Ermelo dagen wij voorbijgangers uit om te ervaren hoe het is om als slechtziende of blinde aan het verkeer deel te nemen. Tussen 10.00 en 15.00 uur kunnen zij met een simulatiebril en taststok lopen en misschien zelfs een zebrapad oversteken. Dit gebeurt onder begeleiding van een deskundige. Dit is een gezamenlijke actie van Bartiméus locatie Ermelo, de Oogvereniging en de Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid.

Provincie Groningen

Ter Apel

Museum Klooster Ter Apel organiseert om 14.30 uur een gratis rondleiding, speciaal voor mensen met een visuele beperking en hun begeleiders.

Kijk voor meer informatie en aanmelden kloosterterapel.nl/activiteiten/dag-van-de-witte-stok/

Provincie Noord-Brabant

Best

Ontdek samen met het Gehandicaptenplatform en Veilig Verkeer Nederland/Best de mogelijkheden van aangepast vervoer.  Wethouder Jan Willem Slijper en wethouder Véronique Zeeman zijn ook aanwezig. Kom langs en ervaar zelf hoe toegankelijk en inclusief vervoer kan zijn! 12 oktober van 10:00 tot 14:00 uur op het Dorpsplein in Best.

Goirle (let op: deze activiteit vindt plaats op 10 oktober)

Tijdens de markt in Goirle op 10 oktober gaan vrijwilligers van de Oogvereniging op pad met twee gemeenteambtenaren. Zij lopen een wandeling vanaf het Cultureel Centrum Jan van Besouw, langs de markt en een lastige oversteekplaats. Deelnemers die zich aanmelden kunnen meelopen met een witte stok en donkere bril onder begeleiding van enkele zienden.

Grave

In Grave gaat Koninklijke Visio in haar school aandacht besteden aan de Dag van de Witte Stok

Eindhoven

• Wandeling door centrum Eindhoven met gemeenteambtenaren om (on-)toegankelijkheid te laten beleven middels het gebruik van bril en stok
  • 13.30 uur – 16.00 uur
  • Van centraal station Eindhoven zijde busstation (noordzijde) naar stadhuis
  • Meld je aan en loop mee!

Rosmalen

Leden van de Oogvereniging gaan in het centrum van Rosmalen in gesprek met winkeliers, winkelend publiek en bezoekers van de terrassen. Loop je ook langs?

Tilburg

In samenwerking met Toegankelijk Tilburg gaat de Oogvereniging naar het Pieter Vreedeplein in Tilburg. Op het shared space gebied wordt een geleidelijn volgelegd met obstakels. We vragen het winkelend publiek of ze de uitdaging aandurven om met donkere bril of slaapmasker en witte stok een stukje over de lijn te lopen en geven nadien voorlichting over de witte stok.

Valkenswaard

Vrijwilligers van de Oogvereniging gaan met wethouder Bots op pad om hem te

Vught

Op dinsdag 15 oktober 2024 van 10:00 tot 14:00 uur staan enkele mobiliteitstrainers en een ervaringsdeskundige van de Robert Coppes Stichting op het Moleneindplein in Vught. Zij nodigen voorbijgangers uit om samen een stukje met een taststok te lopen waarbij zij een speciale bril dragen die een visuele beperking simuleert. Op deze manier vragen zij aandacht voor mensen met een visuele beperking in het verkeer en voor de witte stok.

Provincie Noord-Holland

Amsterdam

Op het Molenaarsplein in Ermelo worden voorbijgangers uitgedaagd uit om te ervaren hoe het is om als slechtziende of blinde aan het verkeer deel te nemen. Tussen 10.00 en 15.00 uur kunnen zij met een simulatiebril en taststok lopen en misschien zelfs een zebrapad oversteken. Dit gebeurt onder begeleiding van een deskundige. Dit is een gezamenlijke actie van Bartiméus locatie Ermelo, de Oogvereniging en de Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid.

Haarlem

• Op 15 oktober vindt er in Haarlem een oversteekactie plaats van 14:00 tot 16:00 uur bij de voetgangersoversteek van de Turfmarkt naar Kade Spaarne richting Lange brug. In de volksmond ook ‘de Verfroller’ genoemd. Passanten krijgen uitleg over de functie en gebruik van de witte stok. Automobilisten die doorrijden worden gewezen op artikel 49 van de Wegenverkeerswet. Daarin staat onder andere: “Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.”

Heerhugowaard

Koninklijke Visio geeft OV-medewerkers van vervoersbedrijven tips om het reizen voor mensen met een visuele beperking gemakkelijker te laten verlopen.

Provincie Overijssel

Zwolle

• In Zwolle gaan we aandacht vragen voor gevaarlijke oversteekpunten.
  • 14.00 uur – 16.00 uur
  • Katwolderplein, bij de bioscoop (locatie nog onder voorbehoud)
  • Aanmelden is niet nodig!
  • Interesse of vragen? Bel of mail met organisator Marga Zwanenburg: overijssel@oogvereniging.nl of 06-20540302

Provincie Utrecht

Amersfoort

• We willen mensen in Amersfoort laten ervaren hoe het is om met een donkere bril en taststok te lopen, over te steken en de geleidelijn te volgen.
  • Winkels op de Noordewierweg in Amersfoort, ter hoogte van Albert Heijn.
  • 13.00 uur – 15.00 uur

Bunnik, Odijk en Werkhoven

• We gaan in de gemeente Bunnik op de zeepkist staan tijdens de lunch voor de gemeente-ambtenaren, om hen bewust te maken van het belang van een goede ruimtelijke indeling in de gemeente. Dat geldt voor blinden en slechtzienden maar is tevens van belang voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.
    • 12.00 uur – gemeentehuis Bunnik
    • De aanwezigen in het gemeentehuis kunnen meedoen
  • Daarnaast zullen we tijdens de markt en bij de supermarkt aandacht vragen voor dit probleem.
  • Tot slot zullen we in alle drie de gemeentes scholen bezoeken om ook de kinderen hierop te attenderen.

Utrecht (stad)

• Solgu gaat (in samenwerking met de Oogvereniging) in gesprek met voorbijgangers over het leven met een visuele beperking in Utrecht stad.
  • Vanaf 10:00 uur buiten bij de Spar op het Jaarbeursplein bij Utrecht Centraal. Locaties: Stationsgebied Utrecht Centraal en het Neude. Aansluiten bij deze actie mag, juist leuk! Aanmelden kan door een mail te sturen naar Jessica de Vroege van het Solgu: j.devroege@solgu.nl. Heb jij een (visuele) beperking, wil jij graag meedoen en heb je begeleiding nodig vanaf de uitgang, bus of tramhalte Utrecht Centraal Jaarbeurszijde? Laat dit weten in de aanmelding samen met jouw verwachte aankomsttijd.

Provincie Zeeland

Hulst (let op; deze activiteit is op 16 oktober)

Vanaf 10:00 uur staan we op de markt in Hulst om aandacht te vragen voor de witte stok, alle gebruikers van de witte stok zijn welkom om aan te sluiten. Om 11:00 uur komt de wethouder langs om een ervaringsronde te lopen met een taststok. Deze actie wordt gezamenlijk met Koninklijke Visio (locatie Goes) georganiseerd.

Provincie Zuid-Holland

Den Haag

Koninklijke Visio gaat aandacht vragen van de OV-medewerkers van vervoersbedrijven als HTM en Arriva om het reizen voor mensen met een visuele beperking gemakkelijker te laten verlopen.

Rotterdam

Tussen 12:00 en 16:00 gaat Koninklijke Visio aandacht vragen van fietsers bij oversteekpunten op de Coolsingel ter hoogte van het kruispunt Churchillplein. Ervaar zelf hoe het is om met een blinddoek en stok over te steken.

Aanmelden van een activiteit

Ga jij iets organiseren op 15 oktober op de Dag van de Witte Stok en moet jouw activiteit in dit overzicht komen te staan? Meld dan jouw activiteit aan via onderstaand formulier! Kom je er niet uit, stuur dan een e-mail naar communicatie@oogvereniging.nl of bel met 030 – 200 63 02.

DWS 2024

Terug naar de pagina Dag van de Witte Stok 2024?

Terug naar de informatiepagina