Bezoek Serious Bee Distillers Schiedam

Kunst en cultuur
Zuid-Holland

11 juni 2024, 14:00 uur

Nieuwsticht 10, 3113 BH Schiedam (zijstraat van de Nieuwe Mathenesserstraat)

Pak nu je agenda en sla hem open bij 11 juni aanstaande. Noteer: 14.00 uur, Serious Bee Distillers. Dit mag je immers echt niet missen!
Hoewel Schiedam natuurlijk van oudsher de stad is voor distilleerderijen (ooit waren er honderden!), is dit wel een heel bijzondere en exclusieve excursie voor leden van de Oogvereniging.

Serious Bee heeft zestig bijenvolken in kasten in de omgeving. Die leveren voor hun mede, de Godendrank uit de tijden van de antieke beschavingen.
Het verwijderen van de honing gebeurt op een volledig verantwoorde manier: zo wordt er voldoende overgelaten voor de voeding van het bijenvolk zelf.

Voor deze datum is gekozen omdat imker Artur (zonder H) er dan ook bij kan zijn om ons bezoek een meerwaarde te geven.
Samen met Alwine van Winsen, een van beide directeur/eigenaren, legt hij ons uit hoe een bijenvolk leeft, overwintert, de Koningin voedt. Alles wat er over bijen te weten valt, kunnen zij ons vertellen. Er zijn filmpjes van de bijen en ook als je helemaal niets kunt zien, is er dat geluid. Dat geluid!

Interactieve rondleiding

Wij krijgen de binnenkant van een bijenkast te zien en te voelen. En te ruiken. Ook mogen we de (schone) honingraat voelen.

Bij Serious Bee Distillers gebruiken ze de mede om te distilleren. Wij krijgen de ketels te zien en als het even kan, is het distillatieproces gaande (Alwine en haar partner Rob hebben beloofd om dat te zullen proberen) en valt er dus ook wat te ruiken.

Er wordt moutwijnjenever, corenwijn, rum, verschillende soorten gin en nog veel meer gestookt. Alles op puur ambachtelijke wijze. En alles wordt ter plekke gebotteld en van een etiket en een kurk voorzien. Serious Bee won talloze prijzen op internationale festivals en geldt als de distilleertrots van Schiedam. Op 18 maart van dit jaar kregen zijn daarvoor een award van de gemeente.
Serious Bee Distillers houdt vooral ook van uitdagingen. Schiedam heeft een rockband die Zwart Nazareth heeft. Serious Bee maakte een jenever met diezelfde naam en een bijpassende ‘bite”.

Proeven en hapjes

Na de rondleiding (de distilleerderij is vrij compact, er zijn geen trappen) mag alles (en dan bedoelen ze ook: alles, maar niet tegelijk!) geproefd worden. Bij de proeverij worden hapjes (vlees, worst, kaas, brood) geserveerd. Wij citeren Alwine: “voor degenen die geen alcohol drinken, hebben wij zelfs een glas water”. Om eraan toe te voegen dat ze ook jeneverbessensiroop maken. Dat is geheel in de aloude traditie dat distilleerderijen er ook limonade naast maakten.

Praktische informatie

Helaas zijn blindegeleidenhonden op grond van de wet niet toegelaten. Het pand is toegankelijk en in de omgeving is er gratis parkeren voor wie een begeleider met een auto heeft. Adres: Nieuwsticht 10, 3113 BH Schiedam (zijstraat van de Nieuwe Mathenesserstraat). Dat is op 5-6 minuten loopafstand van tramhalte Rotterdamsedijk (lijnen 21 en 24 van Holy respectievelijk Woudhoek naar De Esch). Vanaf station Schiedam centrum opstappen richting De Esch, vanaf Marconiplein, Rotterdam Centraal en verder richting Holy of Woudhoek.
Om 13.30 uur verzamelen we in de hal van station Schiedam Centrum voor de lege voormalige AKO-vestiging (links van AH to go) en nemen we samen de tram en lopen het laatste stukje.

Aanmelden

Aanmelden graag voor 1 juni via mail naar bijeenkomstenzh@oogvereniging.nl of telefonisch bij Henk Schallenberg op het nummer 010 – 45 00 740.
De eigen bijdrage per persoon, dus voor leden zowel als begeleiders, bedraagt slechts €12,50. Dit kun je overmaken naar bankrekening: NL92 RABO 0133 2690 27 t.n.v. Oogvereniging Zuid-Holland met vermelding Schiedam 11 juni.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool