Bijeenkomst: Maculadegeneratie ↔  leefstijl, voeding en voedingssupplementen

Plaats

Hof van Buren (‘Café Willem’) Oranjelaan 17, 4332 VA Middelburg

Uitnodiging

Misschien weet u het nog. In juni 2019 nodigde de Maculavereniging regio Zeeland Drs. Sheila de Koning-Backus uit. Zij is epidemioloog in nutrigenomic, werkzaam als promovenda bij het Erasmus Medisch Centrum, afdeling Oogheelkunde en afdeling Epidemiologie. Zij kwam naar Zeeland om ons meer te vertellen over een groot onderzoek, ‘AMD-Life’, dat zou starten in het Erasmus MC in Rotterdam. Dit onderzoek is inmiddels in volle gang en de proefpersonen komen uit alle delen van Nederland en zelfs uit België.

Het is bekend dat leefstijlfactoren zoals: roken; voeding, beweging, BMI en voedingssupplementen invloed hebben op de (verdere) ontwikkeling van leeftijdgebonden maculadegeneratie (AMD). De aanbevelingen ten aanzien van AMD zijn hierop gericht en vaak wil men graag zelf invloed uitoefenen op het verdere verloop van de degeneratie. Vragen die oogartsen en die wij bij de maculavereniging regelmatig horen zijn o.a.: Wat kan ik zelf doen? Hoe kan ik iets veranderen? Wat is wel of niet verstandig in mijn leef- en voedingspatroon? Lukt het mij wel om iets te veranderen?

AMD-Life onderzoekt welke strategie het beste motiveert om de aanbevelingen op te volgen en hoe men de leefstijlverandering ervaart. Vragen die zij met dit onderzoek willen beantwoorden zijn: Zijn de gegeven adviezen haalbaar en worden ze begrepen? Is kennis over het persoonlijke risico nuttig en/of is juist ondersteuning van een coach nodig om leefstijlverandering te bewerkstelligen? Dit is tot op heden nog niet goed onderzocht. De afdelingen oogheelkunde en epidemiologie werken in dit onderzoek nauw samen. Inmiddels kan Sheila ons meer vertellen over voorlopige conclusies die getrokken kunnen worden uit dit lopende onderzoek.

Om mensen met AMD te helpen heeft Sheila zich bekwaamd in het geven op gerichte adviezen. Daarvoor heeft zij verschillende handvatten en richtlijnen ontwikkeld voor o.a.: het bewustwordingsproces (heb ik een ‘gezonde’ leefstijl? Wat eet ik allemaal op een dag? Heb ik voldoende beweging? Of, zit ik te vaak? Et cetera); het belang van eventuele veranderingen; en de manier waarop men dit voor elkaar kan krijgen.

Op maandagmiddag 22 mei komt zij ons graag hierover vertellen. Hoe kun je je huidige gedrag beïnvloeden, wat ben je bereid op te geven of te veranderen, hoe kun je dat het best voor elkaar krijgen? Vragen waar Sheila op in zal gaan tijdens een presentatie die eerder het karakter zal krijgen van een workshop.

Wilt u meer weten over dit onderzoek? Kijk dan op de website: www.maculadegeneratie.nl of stuur een email naar AMD.Life@erasmusmc.nl.

Inmiddels is er recent een artikel van Sheila en anderen over dit onderzoek verschenen in het internationale tijdschrift ‘Nutrients’. Prof. dr. Klaver, Prof. dr. Kiefte-de Jong, Prof. dr. Uitterlinden, Dr. Meester-Smoor, Dr. De Rooij, Prof. dr. Kraaij, Prof. dr. Berendschot, Drs. Martinez Ciriano, Prof. dr. Vingerling, zijn naast Sheila de Koning-Backus maar enkele namen die verbonden zijn aan dit onderzoek. Mocht u interesse hebben, dan kan ik u het, Engelstalige, artikel toesturen.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool