Concert Ik zou wel eens willen weten…

Gelderland

12 november 2022, 14:15

Inloop vanaf 14:00

Einde

12 november 2022, 16:40

VRIJDAG Muziekschool, Sint Jansstraat 7, 9712 JM Groningen

€7.50 (voor leden)

€12.50 (voor niet-leden)

Op zaterdagmiddag 12 november brengt vocaal ensemble The Gents o.l.v. Annemiek van der Ven een muzikale ode aan de blinde zanger en toondichter Jules de Corte.

Let op! Er zijn nog slechts een paar kaartjes. Neem voor alle zekerheid contact met ons op.

Onder de titel ‘Ik zou wel eens willen weten’ zingt het koor liedjes uit het rijke en veelzijdige oeuvre van De Corte, afgewisseld met enkele liederen van andere componisten. Voor dit programma werken de zangers samen met pianist Bert van den Brink en jazz- en popzanger Henk Kraaijeveld. Dit levert een verrassende mix van genres en stijlen op. Bijzonder is ook dat The Gents worden ondersteund door een projectkoor van zangers met een visuele beperking.

Locatie en tijd

De uitvoering vindt plaats in de concertzaal van VRIJDAG Muziekschool in het centrum van Groningen. Adres: Sint Jansstraat 7, 9712 JM Groningen. Het concert begint om 15.00 uur (deuren open vanaf 14.15 uur). Na afloop is er een borrel.

Speciaal voor blinden en slechtzienden

Deze uitvoering is speciaal bedoeld voor mensen die blind of slechtziend zijn en wil zo veel mogelijk voor hen toegankelijk zijn. Het programmaboekje is in aangepaste leesvorm beschikbaar. Een begeleider mag gratis mee en er zijn voldoende vrijwilligers om bezoekers te begeleiden. Uiteraard zijn ook andere zangliefhebbers van harte welkom.

Dit concert wordt georganiseerd door Oogvereniging Groningen en is dankzij een subsidie van LSBS tot stand gekomen.

14.15 uur: Deuren open.

15.00 uur: Begin concert

15.45-16.00 uur: Korte pauze

Ca. 16.40 uur: Einde concert

Na afloop zijn alle aanwezigen uitgenodigd voor een receptie in de Oude Kantine van de Muziekschool.

Begeleiding

Wie dit nodig heeft, kan gratis een begeleider meenemen. Ook zorgen wij zelf voor begeleiding in de Muziekschool. Geleidehonden zijn welkom. De Muziekschool is rolstoeltoegankelijk.

Leden van de Oogvereniging: € 7,50. Begeleider gratis.

Anderen: € 12,50. Houders van een OV-begeleiderskaart B kunnen gratis een kaartje voor een begeleider reserveren.

N.B. Voor wie besluit lid van de Oogvereniging te worden, geldt de ledenprijs. Het lidmaatschap is voor de rest van dit kalenderjaar kosteloos.

Bestellen

Je kunt kaartjes bestellen door een mail te sturen naar groningen@oogvereniging.nl of te bellen naar 06-4940 8230.

Jouw reservering is pas definitief, als je het verschuldigde bedrag hebt overgemaakt naar rekeningnummer NL09 RABO 0131 938711 ten name van Oogvereniging Groningen, onder vermelding van ‘Concert’.

Bereikbaarheid

Met het openbaar vervoer

Vanaf het Hoofdstation Groningen is VRIJDAG Muziekschool ca. 20 minuten lopen. Verschillende buslijnen gaan naar het centrum. Op korte loopafstand van de Muziekschool bevindt zich de (nieuwe) bushalte Sint Jansbrug aan de Turfsingel (bij Stadsschouwburg of Provinciehuis). Van de bushalte kun je desgewenst een fietsriksja gratis bestellen naar de Muziekschool. Je kunt hiervoor bellen naar 085-004 1844. Deze riksja rijdt tot 17.00 uur.

Met de auto

Onder het Forum vlak bij de Muziekschool bevindt zich een betaalde parkeergarage. Meer informatie op de website Parkeren 050.

Aan de rand van Groningen bevinden zich verschillende (gratis) P + R-parkeerterreinen. Je kunt vandaar gemakkelijk met de bus naar het centrum rijden. Meer informatie op de website van de Gemeente Groningen.

Over het programma

Jules de Corte was een dichter die prachtige liederen schreef en een componist met gevoel voor taal. Met zijn ‘trucagemanipulaties’ voor de radio, ‘kritische beschouwingen’ en een oeuvre van zo’n vierduizend liedjes, heeft hij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Vocaal ensemble The Gents, o.l.v. Annemiek van der Ven, pianist Bert van den Brink, jazz- en popzanger Henk Kraaijeveld en een projectkoor met blinden en slechtzienden brengen een ode aan deze icoon van het Nederlandse lied: ‘Ik zou wel eens willen weten’.

Meerstemmige zettingen van de liederen worden afgewisseld met solo’s van Kraaijeveld, a-cappellarepertoire met liederen met pianobegeleiding door Van den Brink. Al dan niet met improvisatie reflecteren Van den Brink en Kraaijeveld ook op de liederen van De Corte. Het ensemble spiegelt zijn werk met liederen van de vroege renaissancecomponist Constantijn Huygens. Werken van diens ‘tijdgenoot en liedschrijver van overzee’ John Dowland en tijdgenoot Ludwig Senfl zijn gekozen als nadere inkleuring van dit programma.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool