Natuurexcursie vogelkijkhut en eendenkooi

Friesland

6 mei 2023, 13.00 uur

Locatie

Parkeerterrein aan de Kooireed 4, 8756 JN Piaam, dit terrein ligt over de brug tegenover de opgang van de dijk naar de vogelkijkhut

€5.00 (voor leden)

€5.00 (voor niet-leden)

Eendenkooi, vroeger en nu

In het verleden hebben er meerdere eendenkooien, waarvan er nog maar enkelen resteren, zoals de eendenkooi Kooihuizen bij Piaam. Vaak hoorde een eendenkooi bij een boerderij en werd het beroep boer-kooiker uitgeoefend. Een paar jaar geleden is deze kooi door een particulier gekocht en probeert deze als een werkend cultureel erfgoed te behouden. Hij wil ons graag de werking van de kooi uitleggen en rondleiden. Ondanks de aanwezigheid van de mens is deze plek een oase in het landschap voor plant en dier, al eeuwenlang.

Aangezien er bij Piaam ook een vogelkijkhut is, gaan we daar eerst heen om de vogels op het IJsselmeer van dichtbij te kunnen bekijken en vooral te horen. Daarbij krijgen we uitleg van een echte vogelkenner, de heer Wim Tijsen die in Fryslân ook meewerkt aan het onderzoek van Teunis Piersma naar onze nationale vogel de grutto. Hij wil ons graag vertellen over wat er zoal zwemt en vliegt. Daarna wandelen we naar de eendenkooi waar kooiker Siebe Reitsma ons uitleg geeft over de werking van de eendenkooi.

Overige zaken

Na de excursie drinken we daar nog een kopje koffie of thee.

De afstand die gelopen wordt is 5 km waarvan stukken onverhard en verhard.

Wie nog (iets) kan zien, neem een verrekijker mee!

Gegevens op een rij

Datum:6 mei

Tijd: vertrek naar vogelkijkhut De Ral om 13.00 uur

Adres: parkeerterrein aan de Kooireed 4, 8756 JN Piaam, dit terrein ligt over de brug tegenover de opgang van de dijk naar de vogelkijkhut.

Duur: 3 tot 4 uur. (Er zijn geen sanitaire voorzieningen bij hut en kooi).

Eigen bijdrage

5,00 euro

Overmaken naar: NL12 RABO 0131 9387 54 t.n.v. Oogvereniging afdeling Friesland, o.v.v. Piaam.

Opgave tot 28 april via e-mail: afke@won24.nl of tel. 0515 23 13 70.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool