Oogvereniging 10 jaar in Zeeland

Wijkcentrum Het Palet, Johan Reigersbergstraat 2, 4336 XA Middelburg

€0.00 (voor leden)

€0.00 (voor niet-leden)

Wij vieren in de regio Zeeland het 10-jarig bestaan van de Oogvereniging!

Datum en tijd

Zaterdagmiddag 1 april 2023, 14.00- 17.00 uur, inloop vanaf 13.30 uur

Plaats

Wijkcentrum Het Palet, Johan Reigersbergstraat 2, 4336 XA Middelburg, Tel.nr. 0118-67 42 05 (grote zaal, boven. Lift aanwezig)

Uitnodiging

Beste leden van de Oogvereniging, leden van de Maculavereniging,  professionals, vrijwilligers en verdere belangstellenden,

Wij nodigen u van harte uit op deze jubileummiddag van de oogvereniging. De oogvereniging bestaat dit jaar 10 jaar en wij willen dit in de regio Zeeland graag meevieren.

Tijdens deze feestelijke bijeenkomst zullen twee sprekers interessante presentaties verzorgen. Beide zijn, op heel andere wijze, betrokken bij de wereld van de slechtzienden en blinden. Wij verwelkomen graag Annemarie Vogel, ervaringsdeskundige, en Hans Fierloos, optometrist/ Physican Assistant verbonden aan het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis  (ADRZ) in Goes en Vlissingen.

Onderaan deze uitnodiging leest u meer over hun presentatie.

Deze middag belooft een bijzondere en interessante middag te worden, een 10- jarig jubileum waardig!

Namens Kernteam Regiogroep Zeeland van de Oogvereniging wensen wij ieder veel plezier op deze middag!

14.00 uur: Leo Wessel (voorzitter), opent deze feestelijke middag

14.05 uur: Presentatie Annemarie Vogel

14.50 uur: Medewerker/bestuurslid Oogvereniging

15.00 uur: Pauze, tijd voor een kopje koffie/thee .Wij zorgen hierbij voor iets lekkers!

15.30 uur: Lezing Hans Fierloos

16.15 uur: Een feestelijk hapje en drankje als afsluiting

17.00 uur: Sluiting

Presentatie Annemarie Vogel

Verbeelding…

Zien is een optelsom van kijken en verbeelden. Als het aandeel kijken kleiner wordt komt er meer ruimte voor de verbeelding en daar valt veel in te leren en te ontdekken. Wordt de binnenwereld armer als er minder visuele prikkels binnenkomen of is het andersom? Als je blind of slechtziend wordt krijg je een andere plek in de maatschappij, maar dit rangeerterrein is niet de eindbestemming. Misschien leidt ons kleine zijspoortje wel langs verborgen gebieden van creativiteit en inspiratie en ontdekken we door onze kalme vaart nieuwe verhalen waar we onze wagon mee vullen.

Annemarie Vogel vertelt haar verhalen in klei en soms met woorden. Ze is opgegroeid in Zeeland, heeft als tropenarts gewerkt in Zinbabwe en heeft zich, nadat ze slechtziend en later blind werd, toegelegd op de keramiek.

Hans Fierloos

U bent van harte welkom bij mijn presentatie over de verschillende functies binnen de afdeling oogheelkunde. Ik ben Hans Fierloos en ik geef u vandaag uitleg over de rollen van een TOA  (Technisch Oogheelkundig Assistent), de optometrist, de orthoptist, de  Physician Assistent en oogarts. Ik ben 20 jaar geleden met mijn carrière gestart in de optiek en heb zeven jaar geleden de overstap gemaakt als optometrist naar het ziekenhuis, momenteel het ADRZ in Goes/ Vlissingen). Daar ben ik nu in opleiding tot Physician Assistent in oogheelkunde, met maculadegeneratie als bijzonder aandachtsgebied. Ik hoop u allen te zien tijdens deze bijeenkomst en …wellicht ziet u mij al regelmatig in het regionale ziekenhuis.

*NB: roken en het gebruiken van alcohol wordt bij talloze gezondheidsproblemen, en zeker ook bij oogproblemen, afgeraden. Wij sluiten ons uiteraard graag aan bij dit advies, daarom schenken wij geen alcoholische dranken.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool