10 Meest gestelde vragen over glaucoom

1. Wat is glaucoom?
Bij glaucoom is er schade aan de kop van de oogzenuw. Meestal komt dit door een te hoge oogboldruk, maar er kan ook schade ontstaan bij een normale oogdruk. Door het afknellen en afsterven van de oogzenuw, wordt de verbinding tussen het oog en de hersenen langzaam, maar blijvend beschadigd. Door het verloren gaan van oogzenuwvezels ontstaan blinde vlekken in het beeld en uitval van het gezichtsveld. Glaucoom komt meestal aan beide ogen voor. Onbehandeld leidt glaucoom uiteindelijk tot blindheid. Tijdige ontdekking en behandeling van glaucoom zijn essentieel om de beschadiging van de oogzenuw af te kunnen remmen of stoppen.

2. Wie loopt risico om glaucoom te krijgen?
Wat precies glaucoom veroorzaakt, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het risico op glaucoom is in elk geval groter bij mensen met een verhoogde oogdruk, wanneer glaucoom in de familie voorkomt, op hogere leeftijd en bij mensen van Negroïde of Aziatische afkomst. Ook als je erg bij‑ of verziend bent of als je medicijnen gebruikt die steroïden bevatten is er een verhoogd risico op glaucoom.

3. Hoe weet ik of ik glaucoom heb?
De optometrist en de oogarts kunnen in het oog afwijkingen constateren die op glaucoom kunnen wijzen. Dit doen ze door het meten van de oogdruk, het bekijken van de oogzenuw en onder andere een gezichtsveldonderzoek. Voordat de oogarts een diagnose glaucoom heeft gesteld, kun je bij de optometrist terecht voor het controleren van je ogen op glaucoom. Een optometrist in de buurt, bijvoorbeeld in een optiekzaak, is te vinden via de praktijkzoeker van de Optometristen Vereniging Nederland.

4. Waarom is vroegtijdige controle op glaucoom belangrijk?
In het begin geeft glaucoom meestal geen klachten van gezichtsverlies. Het beginstadium van glaucoom is daarom nooit merkbaar. Om te voorkomen dat glaucoom ongemerkt schade aan je zicht toebrengt, is het daarom belangrijk je ogen door de optometrist of oogarts te laten controleren als je in de risicogroep zit: Ben je ouder dan 40? Komt glaucoom in je familie voor? Is je brilsterkte hoger dan +6 of -6? Kom dan in actie.

5. Waarom is de pufjesmethode om de oogdruk te meten niet toereikend?
Bij deze methode wordt een luchtstootje tegen het hoornvlies geblazen, waardoor deze vervormt. De mate van vervorming zegt iets over de oogdruk, maar is erg onnauwkeurig: de oogdruk valt vaak te hoog uit. Deze methode van oogmeting wordt meestal door opticiens gedaan. Het oog hoeft bij deze methode namelijk vooraf niet verdoofd te worden. De meest betrouwbare manier is via een applanatie tonometrie. Dit onderzoek voeren optometristen en oogartsen uit. De oogdruk is één van de drie onderzoeken die belangrijk zijn bij de screening op glaucoom, op basis van alleen een oogdruk kan niet uitgesloten worden of je wel of niet glaucoom hebt.

6. Kan glaucoom behandeld worden?
De behandeling van glaucoom begint bij het stellen van de diagnose. Er zijn vervolgens verschillende behandelmethoden om de oogzenuw niet verder of minder snel te laten beschadigen. Met als doel de oogdruk te verlagen.

• Het dagelijks gebruik van oogdruppels: deze werken oogdrukverlagend.
  • Laseren om de inwendige vochtstroom te remmen of de afvoer te verbeteren.
  • Een operatie om druk te verlagen door de afvoer van het inwendige vocht te verbeteren.
  • Een staaroperatie. Door het verwijderen van de ooglens ontstaat er meer ruimte in het oog.

Een behandeling vindt altijd plaats door de oogarts. Bij de diagnose glaucoom hoort ook een levenslange controle. In samenspraak met de oogarts kan de optometrist dit dicht bij huis voor je doen.

7. Hoe vaak komt glaucoom voor?
Glaucoom is een van de meest voorkomende chronische oogaandoeningen bij mensen ouder dan 40 jaar. in 2021 waren ongeveer 357.000 mensen met glaucoom bekend bij de huisarts. (Bron: VZinfo )

8. Wat is een goede of normale oogdruk?
Een normale oogdruk ligt gemiddeld tussen de 11 en 21 mmHg. Hoe hoger de oogdruk, hoe groter de kans op glaucoom. Voor sommige mensen is het nodig de oogdruk verder te verlagen om geen schade aan de oogzenuw te krijgen. Voor hen is de ideale oogdruk lager, dus bijvoorbeeld onder de 10. De ‘goede’ oogdruk is voor iedereen individueel en wordt bepaald tijdens je controles.

9. Heeft leefstijl invloed op glaucoom en welke leefregels kan ik het beste opvolgen?
Het is op dit moment nog niet precies duidelijk welke voedingsstoffen een positieve invloed hebben. Wel is duidelijk dat roken, stevig alcoholgebruik en weinig beweging nadelig kunnen zijn voor glaucoompatiënten.

10. Ik vind het belangrijk dat er vooruitgang komt in onderzoek naar (de behandeling van) glaucoom. Wat kan ik zelf doen?
Je kunt op verschillende manieren je steentje bijdragen.
Zo kun je lid worden van Oogvereniging Glaucoom. Je kunt ook vrijwilliger worden voor Oogvereniging Glaucoom. Door voorlichting te geven kun je eraan bijdragen dat mensen zich vroegtijdig laten onderzoeken. Heb je interesse? Stuur een mail aan glaucoom@oogvereniging.nl. Een lid van het kernteam neemt dan contact met je op.
Ook kun je wetenschappelijk glaucoomonderzoek financieel ondersteunen door een bijdrage te geven aan het Glaucoomfonds.
Het Glaucoomfonds is sinds enkele jaren onderdeel van het Oogfonds.

Internationale Glaucoomweek 2024

Meld je aan voor één van de informatiebijeenkomsten of het webinar over glaucoom en voeding

Terug naar de glaucoomweek pagina