Albinismedag in de Sterrenwacht

Utrecht

07 oktober 2023

Aanvang

10:30 uur (inloop vanaf 10:00)

Einde

15:30 oktober 2023

Sonnenborgh Museum & Sterrenwacht, Zonnenburg 2, 3512 NL Utrecht

€10 (voor leden)

€15 (voor niet-leden)

Motto: DROMEN VAN DE STERREN!
‘Dromen over sterren’ worden vaak beschouwd als een teken van hoop, vertrouwen, ambitie en de wens om groots te denken. Sterren vertegenwoordigen vaak onze doelen, verlangens en aspiraties. Ze worden vaak geassocieerd met succes en het bereiken van onze dromen.’

Beste leden,

Op deze Albinismedag zijn we te gast in een wel heel bijzondere locatie: Sonnenborgh – Museum en Sterrenwacht te Utrecht.

Daarnaast is een belangrijk onderdeel van ons programma ingeruimd voor het project ‘Albinisme en Slaap’ van het Nederlands Herseninstituut. En hiermee is meteen het motto van deze Albinismedag verklaard!

Verder hebben we nog meer leuke programmaonderdelen voor onze deelnemers in petto: een boekpresentatie over een meisje met albinisme dat in de jaren ’50-’60 in een internaat zat, een interview met een Unesco Goodwill Ambassadeur en een interactief item over zelf meegebrachte hulpmiddelen.

Dus meld je snel aan!

Deze bijeenkomst leent zich bij uitstek voor gezinnen met kinderen. Ook goedziende broertjes en zusjes zijn van harte welkom.

10.00  Ontvangst
10.30  Bestuurszaken en korte terugblik van de Oogvereniging Albinisme
10.40  Presentatie van het project ‘Albinisme en slaap’ door een wetenschapper van het Nederlands Herseninstituut
11.30  Presentatie van schrijfster Monique van Roosmalen over haar in 2015 verschenen boek ‘Dankbare kinderen huilen niet’
12.00  Lunch (vegetarisch)
13.00  Interview met Xueli Abbing, sinds 13 juni 2022 Unesco Goodwill Ambassadeur
13.20  Deelnemers laten hun favoriete hulpmiddel zien (zie details in aparte paragraaf hieronder)
14.30  Afsluiting van het programma
14.35  Gelegenheid voor de volwassenen om het museum en de sterrenwacht te bezoeken
15.30  Einde programma

Kinderprogramma

Tijdens de presentaties in de ochtenduren is er tussen 11.00 en 12.00 uur een aparte rondleiding in de sterrenwacht voor de kinderen.
Tijdens de rondleiding voor de volwassenen kunnen de kinderen, onder begeleiding, meedoen aan spelletjes.

Het programmaonderdeel Eigen hulpmiddelen

Voor dit item hebben we jullie hulp nodig. Wij willen jullie vragen om een hulpmiddel mee te nemen waarvan je het idee hebt dat anderen hier ook iets aan zouden kunnen hebben. Denk aan hulpmiddelen die je kunt gebruiken bij werk, school, hobby, koken, huishouden, reizen enz. Ook kinderen worden van harte uitgenodigd hieraan mee te doen.

Leden: Volwassenen en kinderen € 10,00
Niet-leden: Volwassenen en kinderen € 15,00

*Gezinsleden van leden betalen de ledenprijs, niet-leden graag apart aanmelden.

Hierbij zit het volgende inbegrepen: Alle presentaties, kinderprogramma, koffie en thee, lunch en toegang tot Museum en Sterrenwacht.

Aanmelden

Je kunt jezelf en eventuele kinderen aanmelden door het formulier op deze pagina in te vullen.

Locatie en bereikbaarheid

a. Met het openbaar vervoer
Als je met de trein komt, kun je het beste uitstappen bij NS station Vaartsche Rijn. Daar is ook het OV-verzamelpunt.
Meer informatie over het verzamelpunt volgt later. Daarna is het nog 10 minuten lopen naar Sonnenborgh.

b. Met de auto
Sonnenborgh ligt binnen de singel. De parkeermogelijkheden zijn beperkt en kostbaar. We raden aan om in een parkeergarage te parkeren.

Wij kijken uit naar je komst!

Met vriendelijke groet,

Het kernteam van Oogvereniging Albinisme:
Ivo van Eyk
Susan van Grinsven
Evelien Mandemaker
Ria Steenbergen
Hugo Vlielander

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool
  • Contact met mensen met een oogaandoening (bij jou in de buurt)