LOA/LHON

Leber Opticus Atrofie/Leber’s Hereditaire Opitucs Atrofie (LOA/LHON) is een erfelijke aandoening van de oogzenuwcellen. Het leidt tot een uitgesproken verlies van het centrale gezichtsvermogen. Binnen de Oogvereniging is de Patiëntengroep LOA/LHON actief. LOA/LHON wordt veroorzaakt door een verandering (mutatie) in het mitochondriële DNA. Dit wordt alleen via de vrouwelijke lijn doorgegeven.

Expertisecentra

Krijg je  de diagnose LOA/LHON, dan is het belangrijk dat je snel wordt doorverwezen naar een van de 3 expertisecentra. Dit zijn het Oogziekenhuis Rotterdam, UMC Groningen en Maastricht UMC+.

Medicijnen

Er zijn verschillende medicijnen die mensen met of dragers van LOA/LHON beter niet kunnen slikken. Voor de actuele medicijnlijst kun je mailen naar de patiëntengroep LOA/LHON.

Oogvereniging LOA/LHON

Sluit je aan bij Oogvereniging LOA/LHON en blijf op de hoogte

Oogvereniging LOA/LHON
De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

Of stel je vraag via