Oogvereniging Noord-Holland blikt terug op 2023

Provincie Noord-Holland
Geplaatst op: 27 maart 2024 Twee vrouwen, een man en een geleidehond

Het 10-jarig bestaan van de Oogvereniging werd op diverse manieren gevierd! Zowel op landelijk niveau met wandelingen door het hele land en het Oogfestival in Amersfoort, maar ook in de regiogroepen was er genoeg te doen. In dit bericht blikken we terug op een bewogen jaar.

Oogdag en activiteiten

Oogvereniging Noord-Holland organiseerde in mei de allereerste Oogdag in Amsterdam. Niet alles verliep vlekkeloos en volgens plan, maar het was een geslaagd evenement. Naast de Oogdag waren er verschillende andere activiteiten, zoals:

• Bezoekjes aan de Sterrenwacht in Bovenkarspel in kleine groepen
  • Bezoek aan het NZH-museum en een rondrit met de Zonnetrein door de Schoorlse duinen met een groep van zo’n 20 deelnemers.
  • Proefrondleiding op verzoek van Hortus Alkmaar
  • In Amsterdam heeft een groep van zo’n 30 gasten kunnen genieten van een driegangenmenu, bereid en geserveerd door studenten van het ROC.
  • Ledencontactdagen in Schagen en Haarlem. Goed bezochte dagen met een informatief deel en ’s middags ontspanning met in Schagen een toneelvoorstelling en in Haarlem een workshop bierproeven en een workshop handmassage.
  • Bezoek aan de sail en marinedagen in Den Helder is samenwerking met Komt het Zien! Intensief, druk, met prachtige beschrijvingen door de tolken van Komt het Zien.
  • De excursie naar natuurgebied het zwanenwater bij Callantsoog liet bij de deelnemers een onuitwisbare indruk achter en is zeker voor herhaling vatbaar.
  • Vanwege gebrek aan animo ging helaas de jongerenborrel en het bezoek aan de kaas- en klompmakerij in Katwoude niet door. Mogelijk proberen we het later nog een keer.

Oogcafés

De zeven Oogcafés in Noord-Holland bieden een ontmoetingsplek vol inspiratie en gezelligheid die groeit in aantallen bezoekers. De thema’s zijn gevarieerd en uiteenlopend, van een wijnproeverij tot een beweegcafé, van zelf kruidenbitter maken tot brandveiligheid, creativiteit in allerlei vormen en muziek.

Activiteit bij de clubs

In het najaar hielden weliswaar de fysieke bijeenkomsten van de Appelgroep in Heerhugowaard op, maar de appgroep is een levendig platform voor vragen omtrent het gebruik van de iPhone. Ook de Creaclub en Escape hielden hun regelmatige bijeenkomsten met meestal een vaste groep deelnemers.

Voorlichting en belangenbehartiging

Onze voorlichters waren her en der te vinden in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Gemeenten zijn benaderd over de toegankelijkheid van openbare gebouwen. Ook dit jaar is meegewerkt aan de beeldbeschrijvingen van een schilderijententoonstelling en is deelgenomen aan een vrijwilligersmarkt in Hoorn.

In verband met de dag van de witte stok vonden er een aantal activiteiten plaats. Twee dagen in winkelcentrum Streekhof in Bovenkarspel waar we zowel met winkelend publiek als gemeente-ambtenaren en de burgermeester in gesprek kwamen en konden laten ervaren hoe het is je weg te zoeken als je niet (goed) ziet.

Ook in Heemstede waren ervaringsroutes uitgezet terwijl wij 5 oktober met een stand aanwezig waren tijdens de toegankelijkheidsmiddag in het gemeentehuis van Velsen. Deze middag werd georganiseerd door het toegankelijkheidsplatform en de gemeente Velsen.

In Oogcafé Alkmaar werd gesproken met gemeente-ambtenaren over toegankelijkheid in het algemeen, zoals openbare ruimte en gebouwen, en met name over de problematiek rondom het gebruik van de regiotaxi.

Wisselingen in het kernteam

Het kernteam vond in de loop van het jaar een opvolger voor het penningmeesterschap terwijl in de zomer kernteamlid Fenna Corstanje verhuisde naar Zeist en er dus wederom een vacature ontstond.

Heerlijk einde

Het jaar werd besloten met 2  Kerstdiners en 2 Kerstlunches op verscheidene locaties in de regio. Met bijna 90 gasten en heerlijke gerechten wederom zeer geslaagd.

Door: Kernteam Oogvereniging Noord-Holland 2023

Annemarie de Hoogt, voorzitter
René Lunter, penningmeester (vanaf juni)
Marcel van Baar, digitalisering