Webinar OVpay: dit zijn de laatste updates (juni 2023)

Oogvereniging 10 jaar
Openbaar vervoer
Webinars
Geplaatst op: 14 juni 2023 vrouw houdt smartphone tegen incheckpaal in de bus

De huidige stand van zaken

Maandag 12 juni hebben gastspreker Peter Waalboer (Mobiliteitsvrijwilliger bij de Oogvereniging) en Ton van Weerdenburg (Projectleider bij de Oogvereniging) ons bijgepraat over OVpay in een interactief webinar.

Inhoud van het webinar

Kort samengevat heeft Peter Waalboer de vier betaalmethoden (waarvan sommige nog gepland staan) in het OV toegelicht en bracht hij de laatste ontwikkelingen onder de aandacht. De ene betaalmethode is al verder ontwikkeld dan de andere, zo is betalen met je bankpas of creditcard momenteel al wel mogelijk in Nederland. Verder is er aanvullende informatie gedeeld over de app en website van OVpay. In onderstaande video’s vind je de uitgebreide toelichting van Peter en Ton, met in tekst een korte samenvatting.

Belangrijke conclusie: Als het systeem in de toekomst geheel operationeel is. heb je veel mogelijkheden om te betalen: een plastic kaart, je telefoon en/of horloge en een papieren kaartje. Zo is er altijd een mogelijkheid die bij jou past.

De OVpay App en website (OVpay.nl)

In het kort: De OVpay App is waarschijnlijk makkelijker in gebruik voor mensen met een visuele beperking, in vergelijking met de website. Dit omdat je de app maar één keer hoeft te koppelen en je vervolgens langere tijd ingelogd blijft. Voor het koppelen van de app heb je mogelijk wel een ziend persoon nodig om je te helpen, in verband met de 2-traps verificatiecode. Je kunt in de app een reisoverzicht genereren van je gemaakte reizen en incorrecte in- en uitchecks corrigeren.

Betaalmethode 1: Bankpas of creditcard

In het kort: Deze betaalmethode werkt al overal in het land, op een aantal trams in Rotterdam (RET) na. Sommige kleine banken ondersteunen deze betaalmethode nog niet, dit gaat op termijn wel gebeuren. Echter, je kunt op dit moment alleen nog tegen vol tarief reizen in de twee klasse. Kortingen zijn nog niet mogelijk met deze betaalmethode.

Betaalmethode 2: de OV pas

In het kort: De OV-pas wordt een soortgelijk product als de OV-chipkaart, die over ongeveer twee jaar verdwijnt.

Betaalmethode 3: GPS-reizen

In het kort: Ondanks het grote potentieel dat deze methode heeft, lijkt een goede praktische uitwerking ervan nog niet in zicht. Het is een complexe techniek, die de nodige hindernissen oplevert in het ontwikkelproces. Deze methode is zeer veelbelovend voor mensen met een visuele beperking gezien de minimale inspanning die benodigd is bij het in- en uitchecken.

Betaalmethode 4: de QR-code

In het kort: De Oogvereniging heeft vroeg in een vroeg stadium haar zorgen geuit over deze betaalmethode. Een QR-code is als een streepjescode, maar dan vierkant en opgebouwd uit kleine blokjes. Het wordt een uitdaging om deze betaalmethode toegankelijk te krijgen voor mensen met een visuele beperking. Voorlopig heeft de bankpas/creditcard en de OV pas het meeste potentie voor onze achterban.