Wie met het openbaar vervoer reist kan niet om de OV-chipkaart heen. Op deze pagina leest u welke oplossingen er zijn om het reizen gemakkelijker te maken: Sentire, OV-chip Plus en de NS Business Card.
Wat is voor u de beste oplossing?
- Achteraf betalen, dus geen saldo opwaarderen, maar wel in- en uitchecken? Lees dan meer over de NS-Business Card
- Niet in- en uitchecken, telefonisch of online uw reis boeken én achteraf betalen? Lees dan meer over de OV-chip Plus
- Wilt u minder financieel risico lopen als er iets mis gaat bij het in- en uitchecken? Lees dan meer over Sentire
Reizen op rekening met de NS-Business Card
- De NS-Business Card is een gratis en persoonlijke OV-chipkaart waarmee u in Nederland kunt reizen met de bus, tram, metro en trein
- Hebt u een OV-begeleiderskaart B? Dan komt u in aanmerking voor de NS-Business Card. U kunt de kaart aanvragen via het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
- U reist op rekening en betaalt achteraf. U hoeft dus geen saldo meer op te laden op de OV-chipkaart
- De NS-Business Card is gekoppeld aan uw bankrekening: 1,5 maand na uw reis worden de kosten automatisch van uw bankrekening afgeschreven. U dient wel in- en uit te checken
- Gaat er iets fout met in- of uitchecken of bent u vergeten in te checken en krijgt u een boete? Het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden corrigeert automatisch de fout. Indien nodig nemen zij contact met u op
- Op de NS-Business Card kunnen helaas alleen zakelijke abonnementen worden overgenomen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden
Voor meer informatie over de NS-Business Card kunt u contact opnemen met het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Zij zijn bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-484 84 00 (bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur) of per e-mail via serviceloket@ov-chipkaart.nl.
Niet meer in- en uitchecken in de trein: OV-chip Plus
- Niet meer in- en uitchecken, maar tot 5 minuten voor vertrek telefonisch (0800-7245482, gratis en dag en nacht bereikbaar) of online uw reis boeken
- U reist op rekening, de kosten worden achteraf automatisch van uw rekening afgeschreven. Facturen kunnen worden ingezien via MijnNS.nl of worden voorgelezen door een medewerker van de OV-Chip Klantenservice (0800-7245482, gratis)
- OV-chip Plus aanvragen? U vindt het aanvraagformulier via de website van de NS. Na 2 weken kunt u uw OV-chip Plus op uw OV-chipkaart opladen. Let op: uw OV-chipkaart dient nog minimaal 6 maanden geldig te zijn
- Met de OV-chip Plus opent u de poortjes op het station. Let op: met deze kaart opent u slechts de poortjes van de NS, niet die van Arriva. Geef dit ook aan uw begeleiders door, de sleutelkaart werkt ook alleen op de NS-poortjes
- Bent u 60 jaar of ouder? Met de OV-chip Plus kunt u gewoon uw keuzedagen opnemen, geef dit door bij uw telefonische of online boeking
- Gebruikt u afgekochte reistrajecten zoals ‘Altijd Vrij’, ‘Traject Vrij’ of ‘Dal Vrij’? Dan hoeft u uw reis niet vooraf te boeken wanneer u binnen uw afgekochte regio reist. Reist u daarbuiten? Boek dan wel uw reis
- Checkt u per ongeluk in of uit, het systeem herkent dit niet en u reist zwart. In de bus, tram of metro in- en uitchecken met de kaart waar OV-chip Plus op staat is wel mogelijk
- Meer dan 30 minuten vertraging opgelopen? Dan kunt u restitutie aanvragen via de OV-chip Plus Klantenservice (0800 – 7245482 of NS Klantenservice)
- OV-chip Plus en NS-Business Card combineren? Kan uw treinproduct niet worden gecombineerd met de NS-Business Card, dan zou u OV-chip Plus voor de trein kunnen gebruiken. Voor bus, tram en metro gebruikt u dan de NS-Business Card
- Bent u bang dat er een verkeerd bedrag van uw kaart wordt afgeschreven? U kunt ook een e-ticket kopen via de website van NS (alleen voor treinreizen). De barcode gebruikt u om de poortjes open te maken. Heeft u een OV-begeleiderskaart? Dan kunt u een e-ticket met korting kopen.
Sentire: lager instaptarief in bus, tram en metro
- Sentire is een reisproduct voor bus, tram en metro op uw persoonlijke OV-chipkaart. U kunt de kaart aanvragen op de website van de OV-chipkaart of door naar een loket van uw regionale vervoerder te gaan. Neem uw persoonlijke OV-chipkaart, begeleiderskaart B en identiteitskaart mee. Het product wordt dan direct opgeladen. Let op: Aanvragen van Sentire bij Connexxion gaat via een aanvraagformulier
- U moet met Sentire wel in- en uitchecken. Gaat er iets mis met inchecken? Laat uw OV-begeleiderskaart zien en u krijgt geen boete. Binnen 14 dagen 12 keer niet uitgecheckt? Dan wordt uw OV-chipkaart geblokkeerd. U kunt de blokkade laten opheffen bij een loket of servicepunt
- Minder financieel risico: als u incheckt wordt er €1,20 van uw saldo afgerekend. Checkt u uit? Dan betaalt u de ritprijs – €1,20. Gaat er iets mis bij het uitchecken of vergeet u uit te checken? Dan kost de rit u slechts € 1,20
- Overstappen? Doet u dit binnen 35 minuten? Dan betaalt u alleen de kilometerprijs. Gaat er iets mis, betaalt u slechts het basistarief
- Kortingsproducten werken niet goed samen met Sentire. Sentire heeft boven kortingsproducten het voordeel dat als er iets mis gaat met uitchecken, u niet het volledige instaptarief van € 4,00 betaalt
- 65 jaar of ouder? Geef dit door bij uw aanvraag voor Sentire, dan wordt de leeftijdsgebonden korting toegevoegd. Wordt u 65? Vraag leeftijdsgebonden korting aan op uw Sentireproduct
- Bij gebruik van Sentire moet u saldo op uw kaart laden bij een automaat. Kijk voor meer informatie hierover op: https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/adresvinder/. U kunt ook kiezen voor automatisch opladen. Komt uw saldo onder een bepaald bedrag? Dan wordt het saldo automatisch aangevuld van uw bankrekening. Automatisch opladen kunt u aanvragen via de website van de OV-chipkaart
Voor studenten
Reis jij door de week of in het weekend gratis met je ‘studenten-OV’? Wil je voor de periode dat je niet vrij reist een van de bovenstaande producten gebruiken? Zorg dan dat je voor die producten een aparte OV-Chipkaart aanvraagt. Als je beide producten op dezelfde kaart zet, pakt de kaart automatisch de OV-chip Plus, de NS-Bussiness Card of Sentire en betaal je onnodig voor je reis.