Oogzorg
Geplaatst op: 17 november 2022 Paneldiscussie tijdens het Oogcongres

Op 5 november 2022 vond het 7e nationale Oogcongres plaats in Congres- en vergadercentrum Domstad in Utrecht.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, met digitale webinars over specifieke oogaandoeningen, zijn we dit jaar dieper ingegaan op actuele thema’s die voor alle mensen met een oogaandoening van belang zijn. Het thema van het Oogcongres dit jaar was ‘de toekomst van de (oog)zorg’.

Groene keuzes

Na een korte introductie van Luuk Jan Boon (directeur Oogvereniging), en dagvoorzitter Niels Crama begonnen we de dag met een presentatie van Anna Deems en Mattijs Smit (Spot on Stories). Zij doen onderzoek naar toegankelijkheid en de (on)mogelijkheden die de samenleving biedt aan mensen met een beperking bij het maken van groenere keuzes. Recent hebben zij een enquête uitgezet en tijdens het Oogcongres deelden zij alvast wat resultaten.

Gelijkwaardig in gesprek

Daarna sprak Veronica van Nederveen over patiëntparticipatie. Ervaringsdeskundigen weten als geen ander hoe het is om dag in dag uit te leven met een beperking en de gevolgen daarvan. Hun perspectief is aanvullend op dat van zorgverleners en onderzoekers. Daarom is het belangrijk om met hen het gesprek aan te gaan. Als ervaringsdeskundige moet je een gelijkwaardige gesprekpartner worden. Veronica gaf verschillende tips hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Luie stoel

Na de lunchpauze gingen we verder met een presentatie van Robert van de Graaf, verslavingsarts. Hij geeft aan dat wij minder moeten roken, drinken en snoepen. Maar daarnaast ook minder zorg moeten consumeren. Op een humoristische manier probeerde hij het publiek te overtuigen wat minder in hun luie stoel te zitten.

Gudule Boland (Pharos) ging in op sociaal-economische verschillen in Nederland en wat het effect daarvan is op onze levensverwachting. Zij maakte duidelijk dat iedereen andere zorg nodig heeft. Preventie en zorg zouden meer moeten uitgaan van de behoeften en mogelijkheden van mensen. En ook rondom en met mensen moeten worden georganiseerd.

De mens maakt het verschil

Tony Bosma, futurist sloot af met een prikkelende presentatie over de toekomst. Wat heeft de toekomst voor ons in petto? Hoe is de samenleving aan het veranderen en wat heeft dat voor effect op onze gezondheid en de (oog)zorg? De mens maakt het verschil en dat is meer dan ooit nodig!

Volgende Oogcongres

Het volgende Oogcongres vindt plaats op zaterdag 4 november 2023. Heb je tips of suggesties voor onderwerpen? Vul dan deze enquête in.

Geef je mening

Welke onderwerpen wil jij op het volgende Oogcongres?

Vul de enquête in