Acties in Harlingen op de Dag van de Witte Stok 2023

Provincie Friesland
Voor vrijwilligers
Voorlichting
Geplaatst op: 18 oktober 2023 een groep lopend met de taststok over de geleidelijn

Dag van de Witte Stok

Jaarlijks rond 15 oktober worden er door het gehele land acties georganiseerd, met als doel: aandacht vragen voor de gebruikers van de herkenbare wit-rode taststok. Zo ook in Harlingen, Friesland. In dit verslag lees je meer over het initiatief.

Wandelen met de lokale politiek

Tezamen met John de Boer ging het kernteam van Oogvereniging Friesland op pad met de witte stok in Harlingen, de woonplaats van John. Zij vroegen van wethouder Sijtsma en een drietal beleidsmedewerkers van de gemeente via het lopen van een route aandacht voor de toegankelijkheid in de omgeving van het NS-station. Een groep van zo’n 12 mensen, waaronder ook een raadslid en enkele leden van politieke partijen liepen de route mee. John (zeer slechtziende) loopt dagelijks deze route wanneer hij in het centrum van Harlingen moet zijn. De groep probeerde de meegenomen materialen uit, zoals de taststok met een simulatie (afgeplakte) bril of een oogmasker.

Fietsroute

Wethouder Sijtsma met een afgeplakte bril en een witte stok in zijn hand beleefde de fietsroute die hij dagelijks aflegt op een geheel andere (en verrassende wijze), ‘anders let ik helemaal niet op hoe het trottoir erbij ligt’. Waar de overhangende struiken een gedeelte van het voetpad enigszins de route blokkeren viel nu op.

Pen en papier in de hand

Beleidsmedewerkers van de gemeente met een aantekenboekje in de hand maakten notities waar John de Boer obstakels ervaart op zijn route van het NS-station naar het stadscentrum. ’Het is goed dat wij op deze manier bewust worden, hoe jullie de looproute ervaren’ aldus de wethouder. Wethouder Sijtsma en beleidsmedewerkers openbaar gebied zegden toe dat zij bij nieuw te ontwikkelen projecten rekening zullen houden met criteria van toegankelijkheid en bereikbaarheid van het openbaar gebied. En overbodige verkeersborden weghalen zal ook een aandachtspunt worden.

Nico Smits: ‘Wij als kernteam van de Oogvereniging Friesland hebben deze campagne in Harlingen ervaren als zeer positief, enerzijds omdat we veel begrip hebben ontvangen bij de medewerkers van de gemeente en anderzijds dat nu in Harlingen het thema toegankelijkheid en meedoen in de samenleving op de kaart is gezet’.

Wil je meer informatie over de Dag van de Witte Stok, kijk dan op www.stopvoordewittestok.nl.