Anders zijn – voorlichting op de basisschool

Provincie Zuid-Holland
Voorlichting
Geplaatst op: 10 april 2023 Voeldoos met alle daagse voorwerpen

Op 4 april was Anneke Mastenbroek uitgenodigd op een basisschool in Middelharnis om een gastles te verzorgen bij de groepen 1, 2 en 3. Anneke knutselde een voeldoos in elkaar en vertrok naar de school. Lees hieronder haar verhaal.

Het project waarmee de kinderen aan de slag gingen was “Anders zijn, maar toch niet anders”.

Er waren naast mij, verschillende mensen uitgenodigd, een doof iemand, een rolstoelgebruiker en iemand die stottert. Zo wil de school leren aan de kinderen dat er mensen zijn die een hulpmiddel nodig hebben, maar niet anders zijn dan een ander.

Ik mocht met mijn geleidehond Esha een gastles verzorgen aan groep 1, 2 en 3 over hoe het is om blind te zijn.

Groep 1

We begonnen in groep 1. Ik heb mezelf en mijn hond  voorgesteld, verteld dat ik blind ben en Esha mij helpt om overal naartoe te kunnen: de winkel, de school, en over de stoep lopen. De juf had in de gymzaal wat spullen op de grond gelegd waar ik een rondje mocht lopen. Ik had een voeldoos gemaakt waar ik allerlei dagelijkse gebruiksvoorwerpen in gedaan had en die de kinderen konden voelen.

Groep 2

Daarna ging ik naar groep 2. Hier stelden we ons ook voor aan de kinderen. Ze hadden allerlei vragen voor mij. Of ik naar de winkel ging en dan vooral de supermarkt. Ik vertelde dat dat heel moeilijk is, want ik kan tussen al die artikelen niet vinden wat ik wil hebben. Gelukkig hadden de kinderen wel oplossingen.: hulp vragen, of mijn kinderen meenemen. Ik had wat hulpmiddelen meegenomen zoals een sprekende weegschaal. Ook met deze groep gingen we het parcours in de gymzaal lopen. Ik vroeg aan de kinderen, hoe zou je het doen als je de kleuren van je tandenborstel niet kan zien? Ze kwamen met leuke oplossingen.

Groep3

Groep 3 had zelf al allerlei vragen gemaakt die ze mij mochten stellen. Zo ook de vraag, hoe ben je blind geworden? Of liever blind of doof. Voor deze groep had ik ook ervaringsbrillen bij me. Die gingen ondertussen de klas rond.

Mijn ervaringen

Ik vond het een erg leuke dag, best spannend om voor de jonge kinderen iets te verzinnen of te vertellen, maar zoals kinderen zijn vonden ze het heel leuk en ik vond het fantastisch dat ze mij wilden helpen met oplossingen voor de supermarkt. Het was leerzaam voor de kinderen en de leerkrachten.

Ik verzorg ook jaarlijks een verkeersles op deze school aan de hogere groepen. Dan gaan we een rondje lopen met mijn geleidehond. Ze ervaren dan hoe het is om zonder zicht over straat te gaan.

Voorlichting geven

Voorlichting geven is heel leuk en elke keer is het weer anders. Van de coördinator Voorlichting van de Oogvereniging leende ik ervaringsbrillen en kreeg ik verschillende zaken om uit te delen: braille alfabetten, brillendoekjes en pennen.

Contact

Als je vragen hebt over voorlichting geven, advies wil of gadgets nodig hebt voor jouw gastles, stuur dan een e-mail naar Hincka Rosdorf: voorlichting@oogvereniging.nl.